Veckans stjärnbarnvakt - Josefine från Södermalm

Varje vecka presenteras en barnvakt som gör ett väldigt bra jobb. Denna vecka är Josefine från Södermalm veckans stjärna. Hon började jobba på Nannynu! november 2015 och har hjälpt en familj på Östermalm. Familjen skriver "Vi är supernöjda med Josefine och hade inte kunnat få en bättre nanny till vår son. Hon leker roliga lekar, tar med sig böcker (som hon själv lånar på biblioteket) och lagar mat. Sonen gillar henne jättemycket och är stolt när hon skall hämta honom på dagis." Vi på Nannynu! tycker att Josefine har gjort ett väldigt bra jobb och vill därför lyfta fram henne som veckans stjärnbarnvakt!

Josefine är 18 år och bor på Södermalm. Vid sidan av hennes barnvaktande går hon på gymnasiet med inriktning natur. Förutom det spenderar hon mycket tid med vänner och familj. Nedan kan du läsa intervjun med Josefine:

Jag tror inte att det finns något annat jobb där man får skratta så mycket som när man är barnvakt. Barn säger och gör så roliga saker. Dessutom är det otroligt lärorikt och jag har verkligen mognat som person. Det är ett otroligt ansvar jag har som barnvakt; att få förtroendet att ta hand om någon annans barn. Jag blir tvungen att agera vuxet.

Det är ett väldigt välorganiserat företag, och trots att jag är ensam barnvakt under mina pass känner jag mig aldrig ensam. Att ha en kontaktperson som jag alltid kan ställa frågor till om jag har funderingar känns väldigt tryggt.

Vilka guldkorn och faror finns det i området där du passar barnen?
Gustaf Adolfsparken är toppen. Nu när det varit lite varmare väder har vi varit där några gånger. Där finns en fotbollsplan, klätterställningar, gungor, sandlådor och andra kul grejer. Det ligger helt avskiljt från bilar, så det är jätteskönt.

Det enda jag kan komma på är de övergångsställen vi passerar i stan på Östermalm, det kan komma en och annan bil som har bråttom. Men så länge jag är tydlig med att vi alltid håller i handen och kollar åt höger, vänster, höger när vi går över gatan så känns det aldrig direkt farligt. Det är ett ganska lugnt område.

Var lyhörd på vad ditt/dina barn tycker om och vill göra. Vissa barn behöver en väldigt lugn barnvakt, som de kan läsa sagor eller rita med, medan andra behöver en som kan hitta på roliga aktiva lekar. Som barnvakt får man anpassa sig efter barnets behov. Det är också viktigt att så tidigt som möjligt sätta gränser och visa vem det är som bestämmer. Att ha barnets/barnens respekt är jätteviktigt, så att de vet att de måste lyssna på dig om du t.ex. säger att de måste hålla din hand när ni går över gatan.

Hur ser en arbetsdag ut för dig?
Jag hämtar på dagis vid fyra. Sedan går vi hemåt, antingen raka vägen eller förbi någon park där vi stannar och leker. Väl hemma äter vi något litet mellis; frukt och mjölk är favoriten. Mitt barn tycker mycket om att hitta på lekar med legofigurer eller gosedjur, så ofta sitter vi bara och just leker med dessa. Vi brukar också läsa sagor. Ibland, om föräldrarna kommer hem lite senare, lagar jag middag, annars kommer de hem till middagstid.