Veckans stjärnbarnvakt - Lovisa från Östermalm

Lovisa har arbetat hos oss sedan maj 2014 i två olika familjer på Östermalm. Hon är en väldigt uppskattad barnvakt, både hos den nuvarande familjen och av oss på kontoret. Lovisa om sitt jobb: "det bästa med att vara barnvakt är att lära känna världens bästa barn."

Lovisa är 18 år och bor på Östermalm, Stockholm. Förutom att jobba på Nannynu! studerar hon Samhällsprogrammet på Viktor Rydberg Gymnasium där hon går sista året. På fritiden tränar hon mycket, spelar cello, är politiskt aktiv och umgås gärna med vänner. Vi på Nannynu! ser fram emot att fortsätta med Lovisa under 2015.

Varför tycker du att det är roligt att passa barn och jobba som barnvakt?
Det bästa med att vara barnvakt är att lära känna världens bästa barn. Jag har varit barnvakt åt familjen i ett halvår nu och varje tillfälle jag är barnvakt får jag ta del av barnens kreativitet och fantasi. Det kan vara härligt att få bli barn igen för en stund, låta kreativiteten flöda genom att leka och hitta på saker som man inte skulle göra annars, som att gå till parken, pyssla eller spela spel.

Nannynu! är mycket bra att arbeta för då det ger en chanser som man annars inte hade fått som barnvakt. Man får till exempel gå kurs i Hjärt- & lungräddning för barn och de kan dessutom erbjuda en familj som passar ens tidigare erfarenhet av barn. Nannynu! ger en kunskaper för livet. Genom Nannynu! har man även en kontaktperson som man alltid kan fråga om hjälp. Det är en trygghet att veta att man alltid har ett företag bakom sig som kan stötta en med tips och utbildning för att man ska lyckas nå sin fulla potential som barnvakt.

Vilka guldkorn finns i området där du passar barnen?
Åh, då vill jag verkligen rekommendera Humlegården! Barnen älskar det och även jag. I Humlegården finns alla möjliga saker i parkleken, men även en liten stuga för kalla vinterdagar. I parken jobbar fantastisk personal, som alltid hjälper till och är trevliga, i julas var det t ex ljusstöpning.

Vilka faror finns det i området där du passar barn?
Det finns en hel del övergångsställen så det gäller att hålla ögonen öppna, och se till att få ögonkontakt med den som kör. När man vet att allt är säkert, då går man över gatan och håller barnen i hand.

Var glad, så kommer det smitta av sig på barnen också! Genom att alltid försöka vara så positiv som möjligt kan man vända även jobbiga saker till något roligt. Då kan även papperet man tappat i marken, eller skrapsåret bli något som slutar i skratt.

Nedan har veckans stjärnbarnvakt Lovisa skrivit hur en arbetsdag kan se ut:
Jag hämtar barnen på dagis. Vi klär på oss ytterkläderna och går till favoritparken Humlegården. Där leker vi med det barnen känner för just den dagen. Det kan vara att spela pingis, bandy, leka pirater eller pyssla inne i stugan i Humlegården, där man även kan köpa fika, bra tillfälle att öva matte för barnen när de lägger enkronor i en burk. När vi lekt färdigt och börjar bli hungriga går vi hem och lagar middag. Det blir ofta att vi pratar länge vid matbordet, om allt ifrån riddare till fotbollsspelare i Chelsea och Star Wars-gubbar. Efter middagen så duschar barnen och efter det brukar vi mysa lite framför TV:n eller läsa någon av barnens favoritböcker, fram tills att föräldrarna kommer hem.