Veckans stjärnbarnvakt - Oliver från Sundbyberg

Oliver är en mycket omtyckt barnvakt av de två familjer som han jobbar hos. Både barnen och föräldrarna känner sig trygga med honom, vilket förstås är det viktigaste. Även vi på Nannynu! uppskattar Oliver som alltid är lätt att kommunicera med, positiv och lätt att ha att göra med. En av familjerna berättar vad barnen brukar önska:

- Barnen gillar honom verkligen, de vill att han kommer oftare, helst varje vecka!

Oliver är 19 år gammal, bor i Sundbyberg och jobbar hos två av våra familjer i Solna & Bromma. Vid sidan av Nannynu! arbetar han deltid på en skola som resurs. Tidigare gick Oliver på Blackebergs gymnasium där han i somras tog studenten.

Varför tycker du att det är roligt att passa barn och jobba som barnvakt?
Ända sedan jag var liten har min dröm varit att på ett eller annat sätt jobba med barn. Det hela kom så naturligt för mig eftersom jag är äldst av 7 syskon. Att jobba som barnvakt var ett tillgängligt och enkelt sätt att för mig både plugga och tjäna pengar samtidigt. Passa barn är något som man inte kan sätta ett pris på. Det är så otroligt givande att dela ett barns vardag, du får se en individ utvecklas i rasande fart och att ha ett finger med i den utvecklingen är obeskrivligt. Att passa ett barn kan vända på din värld, de bidrar med så mycket glädje som du inte kan hitta någon annanstans. På det senaste året som jag har arbetat hos Nannynu! har jag inte bara lärt känna nya fantastiska och underbara barn, jag har även lärt känna mig själv bättre.

Nannynu! är ett fantastiskt företag att jobba på. Att ha sin arbetsplats både utomhus, inomhus, i en park, på en fotbollsplan, eller varför inte framför ett pussel är något som är svårt att finna någon annanstans. Att ständigt få träffa nya människor, uppleva nya miljöer, bilda nya kontakter - och samtidigt plugga eller arbeta med något annat är en av de stora anledningarna till att jag började arbeta hos Nannynu!. Så fort du har frågor eller känner dig osäker om något kan du alltid få hjälp av dina mentorer.

Vilka guldkorn finns i området där du passar barnen?
Utanför familjen som bor i Frösunda finns det en fin liten park som vi brukar vara på. Den passar precis honom då den inte är för stor, det finns klätterställningar, sandlådor, gungor och mycket annat. Det finns även en liten skog där vi brukar springa runt och leka. Ibland har vi tagit lite längre utflykter, till exempel till en fotbollsplan som heter "Ulriksdals Idrottsplats" där vi brukar spela fotboll, leka, och springa runt.

Vilka faror finns det i området där du passar barn?
Precis som många andra kvarter finns det alltid bilar. Vissa kör ibland alldeles för fort. Detta kan göra att det uppstår farliga situationer. Mitt barn har lärt sig att alltid ta min hand och titta åt båda hållen om vi ska gå över en gata.

Att alltid ha tålamod, aldrig ge upp och även om du är en kompis till barnet så är det viktigt att  hela tiden hitta nya sätt att utmana med lekar och övningar, något som inte alltid är en dans på rosor. Att vara fantasifull och våga släppa fram ditt inre barnasinne. Sedan är det viktigt att ha en bra kommunikation med föräldrar, alltid berätta vad ni har gjort, vilka problem ni behövde ta er runt och vilka positiva saker som barnet har klarat av.

Nedan har Oliver skrivit hur en arbetsdag kan se ut:
Jag kom till förskolan och såg genast mitt barn leka tåg med en annan liten pojke. Som vanligt lyste hans ögon upp när jag kom gåendes mot honom. Han hoppade av "tåget" och sprang mot mig och jag lyfte upp honom högt över marken. Han brukar gilla att leka flygplan på det sättet. Han visade stolt upp sin nya trehjuling som han har börjat cykla med till dagis. Innan vi tog oss hem så gick vi till en av det vanliga lekparker vi brukar vara på. Fantasin började direkt att flöda när vi kom in i lekparken och pojken antog rollen som en av sina idoler, Spiderman. Självklart ingick det i leken att jag skulle vara en strandsatt och hjälplös person, som han behövde rädda från hajar och faror. Efter mycket lek och stoj gick vi hem och då började jag laga mat. Att "multitaska" är något man måste vara beredd på att göra som barnvakt, och medan jag lagade mat så byggde vi båda lego. Han ville bygga ett torn som var högre än han själv, något som stolt skulle visas upp för mamma när hon kom hem. Tiden gick som alltid väldigt snabbt, men innan mamma kom hem så hann vi även läsa lite "Bamse".