Det perfekta barnvaktspasset

Att jobba som barnvakt är ofta en utmaning. Alla barn är olika och alla föräldrars förväntningar på barnvakten skiljer sig åt. Att som barnvakt komma in i en främmande familj kan vara både spännande och nervöst, det är ofta svårt att veta vad föräldrarna exakt vill ha. Passen kan se olika ut från familj till familj, men för att hjälpa framtida barnvakter att lägga upp sin dag har Nannynu! tagit fram ett generellt tretimmarspass.

Ett vanligt arbetspass för våra barnvakter brukar vara runt tre timmar, ofta mellan 15.00-18.00 eller 16.00-19.00, ungefär 1-3 gånger i veckan. Generellt tar barnvakten hand om samtliga barn i familjen (oftast 1-3 stycken). Barnvaktsföretaget Nannynu! har tillsammans med barnvakter tagit fram tips på hur ett sådant pass kan se ut. Vi rekommenderar följande exempel men framförallt, tänk på säkerheten och att ha roligt ihop med barnet/barnen du passar.

Dagen innan arbetspasset
Se till att planera din tid med barnet. Brukar barnet tycka det är roligast med fartfyllda eller lugna dagar, vill föräldern/föräldrarna att barnet ska lära sig något särskilt eller har du något roligt du skulle vilja visa barnet? Hör också med föräldern vilken mat som ska tillagas.

16.00 - Hämtning
Hämta barnet på förskolan, skolan eller fritids. Dubbelkolla så du får med dig allt (exempelvis kläder, barnvagn, napp, nycklar). Är det mörkt ute, se till att barnet och/eller barnvagnen har reflexer på sig. Stäm av med personalen om hur barnets dag har varit. Har barnet ätit och sovit bra?

16.15 - Gå hemåt
På väg hem från förskolan/skolan är det väldigt populärt att stanna i parken eller skogen för lite lek. Hör med barnet och föräldrarna vilken den roligaste platsen är att stanna på. Kanske är det en stadspark, en skogsdunge eller till och med så nära hemmet som på baksidan. Se till att du har koll på trafiken längs vägen hem och att du finns nära ifall barnet klättrar i höga ställningar.
Prata med barnet om dagen på förskolan/skolan. Kanske har han/hon funderingar som du kan svara på. Du har säkert också något roligt att berätta.

16.50 - Hemkomst och mellanmål
När ni kommer hem till familjen, se till att hänga upp ytterkläderna, ställ in vagnen och i vissa fall lås fast den. Har barnet blöta kläder från regnet så se till att han/hon snabbt får på sig torra kläder. Hör med föräldrarna i förväg om barnet ska ha mellanmål. En del barn ska ha större mellanmål medan andra endast ska ha någon frukt (detta beror på när barnet senast åt på förskolan/skolan och när middagen ska serveras).

17.00 - Lek
Passa på att hitta på något innan det är dags för mat. Vad tycker barnet skulle vara roligast att göra idag? Har du tänkt ut någon spännande aktivitet du vill hitta på med barnet? Kanske ska det ritas, spelas fotboll, bakas eller dansas. En förälder har kanske bett dig att lära barnet bokstäver och siffror eller ha lite läxläsning.

17.30 - Middag
Tillaga mat och ät ihop med barnet. Kanske har de mat i kylskåpet som du endast behöver värma upp, kanske har de ett recept som ligger framme eller så får du fria tyglar att tillaga något som finns i frysen. Se till att det även finns grönsaker på tallriken. Om möjligt, försök även få barnet delaktigt i matlagningen. Kanske räcker det med att barnet dukar eller hackar gurka och sallad med en trubbig kniv. Använder du bara två plattor på spisen, se till att använda de två närmast väggen då barnet har svårare att komma åt kastrullhandtaget för att minimera risken för brännskador. När ni har ätit klart ställer du in disken/diskar och torkar av köksytorna så det ser ut som det gjorde innan.

18.30 - Lek
Innan en förälder kommer hem hinner ni troligen med en sista lek. Kanske ritar ni och äter något av det ni bakat tidigare. Kanske är det kurragömma, kull, spel eller dans som är det roligaste för tillfället. Här kan det även vara läge att prata om vad ni ska göra nästa gång du hämtar. Innan föräldern kommer hem, plocka undan och se till att hemmet ser ut som det gjorde innan du kom dit.

18.55 - Avrapportering
Det är enkelt att missa avrapporteringen till den förälder som avlöser dig. Berätta om vad ni gjort under dagen, vad har varit roligast och om det är något som har gått mindre bra. Glöm inte att berätta det personalen på förskolan/skolan sagt. Här är även ett bra tillfälle att göra tidrapporteringen/skriva på tidrapportlappen tillsammans med föräldern.

19.00 - Hemgång
Nu är ditt arbetspass klart och du kan känna dig riktigt nöjd när du går hem. Börja redan nu fundera lite smått över vad ni ska hitta på nästa gång du hämtar.

Varje pass kan skilja sig åt, det beror på hur föräldrarna vill ha det. Passen kan både vara längre och kortare (passen får dock inte vara kortare än 2½ timme enligt Nannynu!s regler, för barnvaktens skull). Passar du flera barn eller har en lång resväg hem från förskolan/skolan kan det hända att ni bara hinner ett större lekpass. Nannynu! vill inte att våra barnvakter tittar på TV med barnen men ifall föräldrarna tycker det går bra är det givetvis helt OK att titta ihop en stund. Kom ihåg att det är du som bestämmer, du får och ska vara bestämd ifall det krävs. Mobilen ska förstås inte användas för privat bruk när du arbetar men ha den ändå i närheten ifall någon förälder försöker nå dig under passet. Se till att ha roligt med med varandra, då blir även din arbetsdag mycket mer givande.

Här är några tips som våra tidigare "veckans stjärnbarnvakter" har delat med sig av:

Alina 18 år, barnvakt Nannynu!
- Ha skoj med barnen! Ta fram det inre barnet i dig och var kreativ, men behåll ditt vuxna ansvar.
Najwan 22 år, barnvakt Nannynu!
- Mitt tips är att alla ska njuta av timmarna vi spenderar med våra barn som vi passar och lära de så mycket vi kan.
Louise 18 år, barnvakt Nannynu!
- Mitt bästa tips till andra barnvakter är att lyssna på barnen, ta del av deras åsikter och gör dem delaktiga i beslutsprocesser som vad ni ska leka med eller vad ni ska laga för mat. Det är viktigt att de också får känna sig viktiga, däremot så måste du själv hela tiden ha koll på att inget går överstyr! Det är trots allt du som bestämmer i slutändan.
Hanna 21 år, barnvakt Nannynu!
- Mitt bästa tips är att inte stressa upp sig för mycket. Barnen märker det mer än du tror. Ibland händer saker som inte går att förutse, speciellt med barn, och då får man göra det bästa av situationen och i efterhand fundera på hur man kan hantera situationen bättre nästa gång.
Camilla 23 år, barnvakt Nannynu!
- Det kan vara skönt för barnen med rutin i början när en ny människa kommer in i deras liv. När ni har lärt känna varandra kan det vara dags att slänga in lite ”surprises”. Bara något så enkelt som att gå till en ny lekpark eller ha picknick utomhus istället för vanlig middag hemma kan förgylla vardagen mycket, men att sedan återgå till rutinen känns tryggt.

Nannynu! har frågat samtliga av sina barnvakter (drygt 700 stycken) om vilka favoritaktiviteter barnen har när de är tillsammans med barnvakten. Barnen i undersökningen har varit mellan 0 - 10 år, samtliga bor i Stockholms län. Här är topp 10-listan.

Vilka aktiviteter vill barnen göra tillsammans med barnvakten?
1. Vara ute i parken/skogen och leka
2. Pyssla/rita