Veckans stjärnbarnvakt - Vera från Danderyd

Denna vecka är Vera från Stocksund, Danderyd veckans stjärna. Hon har arbetat hos Nannynu! sedan september 2016. Idag jobbar Vera åt två familjer boende i Stocksund. "Det funkar jättebra med Vera. Hon är pålitlig, påhittig och trevlig", berättar en av familjerna som är fortsatt mycket nöjda med henne. Vi på Nannynu! tycker att Vera gör ett exemplariskt jobb och vill därför lyfta fram henne som veckans stjärnbarnvakt.

Vera är 17 år och bor i Danderyd. Hon studerar andra året på Viktor Rydberg i Odenplan där hon läser samhällsvetenskap med inriktning beteende. Vid sidan av hennes studier rider hon är även ordförande för ridklubbens ungdomssektion. Hon spenderar gärna sin tid med vänner och sin pojkvän. Läs intervjun med Vera nedan.

Jag tycker det är roligt för det är något helt annat än vad jag vanligtvis gör på dagarna. Det är mycket lek och väldigt mycket här och nu. Det är kul att få vara kreativ och känna att man kan göra en vanlig dag i barnens liv lite roligare, sen är det ömsesidigt såklart. Jag som person är väldigt lekfull och då är det ett väldigt passande jobb.

Jag tycker det känns väldigt bra att ha ett riktigt företag i ryggen. Nannynu! är väldigt stöttande, peppande och framförallt hjälpsamma och otroligt tillmötesgående. Det känns seriöst och mer som ett riktigt jobb än vad jag upplever att det gör att vara barnvakt fast inte via ett företag. Jag är stolt över att få jobba för Nannynu!, jag tycker det känns lite speciellt efter alla intervjuer man får göra i början. Slutligen så tycker jag att det är väldigt kul att få möjlighet att gå kurser som exempelvis hjärt och lungräddning. Det är viktigt.

Vad tycker barnen du passar om att göra?

Vi kör mycket ”Dunken” och Kurragömma vilket dom tycker är roligt. Tidigare när det inte var lika kallt så spelade vi en del tennis och åkte skateboard också vilket var uppskattat. Vi blandar aktiva grejer med att bara sitta och prata.

Att din inställning och attityd till något kommer smitta av sig på barnen. Att själv vara positiv kan göra i princip vad som helst roligt. Man kan göra ett litet äventyr av vad som helst! Sen så skulle jag säga att det är väldigt viktigt att lyssna på barnen för oftast har dom väldigt mycket kloka tankar, speciellt om man som jag passar lite äldre barn. Det är väldigt roligt och givande för båda två att prata om alltifrån hur dagen varit, kompisar till saker som händer runt om i världen.

Nedan berättar veckans stjärnbarnvakt Vera om hur en vanlig arbetsdag kan se ut:

Jag börjar med att hämta barnen, sen så går vi tillsammans hem där vi brukar börja med att äta mellis, sen göra lite läxor eller läsa lite beroende på hur deras skolvecka ser ut. Sen så brukar vi leka. Jag passar antingen ett eller två barn 7 respektive 9 år gamla. Om båda två är hemma eller inte beror på om den äldsta har gymnastik. Tidigare när det varit varmare har vi oftast gått ut men nu är vi inne och hittar på lite olika saker tills deras föräldrar kommer hem. Då är det dags för mig att promenera hem!