Naprapatbehandling kortar vårdköer och minskar patienters lidande

Studien har gjorts på 80 patienter i ortopedkön vid Blekingesjukhuset i Karlskrona. Patienterna, som alla led av långvarig smärta i muskler och leder, har slumpmässigt delats i två grupper. Samtliga patienter behandlades på ortopedkliniken, den ena gruppen av ortopedläkare och den andra av naprapat.

Förbättringarna när det gäller smärta och fysisk funktion var signifikant större i naprapatgruppen jämfört med ortopedgruppen vid samtliga uppföljningar som gjordes. Ett år efter avslutad behandling upplevde mer än 64 procent av patienterna i naprapatgruppen att de blivit ”lite eller mycket bättre”, jämfört med 28 procent i ortopedgruppen. Bara fem procent av patienterna i naprapatgruppen men hela 35 procent i ortopedgruppen, fick ett år efter att behandlingsprogrammet avslutats fortfarande någon form av vård.

-Man tar ofta upp den här frågan om att folk med ryggbesvär som får remiss till ortoped många gånger inte får någon hjälp när deras problem inte går att operera, säger Jonas Parandian leg.naprapat och delägare av Naprapatlandslaget Stockholm. Den här studien tyder på att man även sådana gånger skulle kunna få hjälp av naprapat

Om forskningsrapporten: Författare: Stina Lilje (doktorand vid Blekinge Tekniska Högskola), Håkan Friberg, (överläkare vid Ortopedkliniken på Blekingesjukhuset), Anders Wykman, (docent i ortopedi vid Helsingborgs lasarett), Eva Skillgate, (doktor i medicinsk vetenskap vid Karolinska Institutet).

Forskningsstudien kommer - tillsammans med forskning om smärta hos äldre - att ingå i en kommande avhandling om rörelserelaterad smärta, vid Blekinge Tekniska Högskola,

Kontaktperson: Stina Lilje, doktorand, Blekinge Tekniska Högskola, Telefon: 0708-23 33 32, e-post: titti.lilje@bth.se.

Eva Skillgate, doktor i medicinsk vetenskap, Karolinska Institutet Telefon: 0709-20 99 30

Här kan du läsa abstractet från The Clinical Journal of Pain

Här kan du läsa en svensk sammanfattning

• naprapat