Personlig assistans och samhällets syn på den

Hur ser samhället på detta?

Personlig assistans är ett ämne som vi på NÄRA av förklarliga skäl bryr oss om och ibland blir det nästan komiskt när människor utanför vår värld ska uttala sig om dels kostnader men även hur lite eller mycket hjälp en människa kan behöva.

Tragikomiskt är nog ordet vi söker eftersom personen i de flesta fall inte ser på personlig assistans eller de kostnader som är med dem förenade på ett positivt sätt. Synonymt för dessa personer är i de flesta fall att de inte har eller känner någon som är funktionsnedsatt eller så pass sjuk att de behöver personlig assistans för att i värsta fall överleva...

En människas värde är inte siffror. En människas värde är ett hjärta, en själ, en familj, en påverkan i världen, ett andetag.

Nu vill vi inte bara lyfta negativitet eftersom NÄRA i princip står för positivitet men ämnet är väl värt att lyftas för om vi glömmer bort personerna bakom personlig assistans så tappar vi verklighetsuppfattningen och det blir lätt att bara bläddra förbi och glömma bort. Lite som ett krig som pågår någonstans i världen.

Så avslutningsvis skickar vi med en passning om att komma ihåg människan, det är det som gör oss mänskliga.

Tack för ordet/Vi på NÄRA