Föreningen Norden, Ung Media och Ungdom Mot Rasism tar sig an rasism på nätet

Med kunskap om rasistiska strukturer, om yttrandefrihet och publicering på nätet och nordisk historia ska unga uppmuntras att ta fighten mot rasismen i kommentarsfält. Allmänna Arvsfonden har godkänt Föreningen Norden, Ungdom mot Rasism och Ung Medias projektansökan på ett treårigt antirasistiskt projekt.

Projektägarna har alla oroats över den rasism som finns i kommentarsfält på internet och bestämde sig därför för att göra något åt det. Projektet har arbetats fram under nästan ett års tid, och har nu godkänts.
 - Rasism på nätet sprids enkelt och får stå oemotsagd i egna forum. Dessa myter sipprar sen snabbt över i kommentarsfält på mer städade sajter, vår önskan är att detta projekt ska kunna göra det motsatta börja på de städade sajterna och sedan in på de rasistiska, säger Isabella Andersson ordförande för Ungdom mot Rasism.

Projektet ska genom utbildningar och workshops ute i skolor ge unga de verktyg de behöver för att själva skriva i kommentarsfälten. Projektets budget på 2,2 miljoner första året är godkänd och arbetet börjar så fort en projektledare har anställts. Första året kommer projektgruppen att ta fram ett utbildningskoncept och ett webbforum där unga kan skriva på en trygg arena. Förhoppningen är att ökad kunskap och att de unga har ett tryggt forum att utgå ifrån ska göra att den antirasistiska debatten tar sig in även på andra arenor.
- Internet är ett fantastiskt verktyg för de som vill komma till tals. För oss är det viktigt att visa på möjligheterna, men också belysa att förutsättningarna för yttrandefriheten på internet är källkritik och ansvarsfull publicering, förklarar Simon Mogren ordförande för Ung Media.

- Det finns redan idag en massa fantastiska initiativ som jobbar för detta, men många är små och resurssvaga, för oss är det här en möjlighet att samla deras erfarenhet och kunskap och sprida till en bred bas, berättar Bo Andersson generalsekreterare på föreningen Norden.

• Utbildning

Nätaktivisterna är ett projekt som jobbar för att uppmuntra och stötta unga i att vara antirasistiska aktörer på nätet. Genom att utbilda gymnasieelever i hur rasistiska strukturer fungerar och ge dem kunskap om journalistik, yttrandefrihet och digital aktivism ska unga kunna känna sig trygga i sina värderingar och jobba för ett öppet och demokratiskt nät.

Nätaktivisterna är ett Allmänna arvsfonden-projekt som drivs av Föreningen Norden, Ung Media och Ungdom Mot Rasism.

Vian Tahir

Presskontakt Kommunikationsansvarig Presskontakt, ansvarig för webbplats, sociala medier och övriga kommunikationskanaler 072 974 56 40