Autistiskt perspektiv tar plats på Konstfacks Vårutställning

Konstnären vill belysa att då autism i första hand betraktas som ett patologiskt tillstånd gör den uttalade autistiska identiteten till ett hinder, snarare än en möjlighet för ökad förståelse i kontakt med normsamhället och hur marginaliserade grupper som rasifierade och icke-heterosexuella exkluderas helt och hållet inom den rådande synen på autism.

Även utställningsrummet har utformats för välkomna och inkludera autistiska besökare.

“Många av oss som arbetar med visuell kommunikation ser på vår praktik som ett politiskt verktyg, något som tillåter oss att skapa förändring. Jag ser på min egen praktik på samma sätt, men att kunna identifiera mig som autist är också politiskt meningsfullt för mig. Varje gång jag målar är jag helt och fullt autistisk. Faktum är att varje gång jag gör någonting, eller ingenting över huvud taget, så är jag helt och fullt autistisk. Och det är viktigt att jag säger det, eftersom det aldrig är något som är underförstått hos andra: att mitt liv är en konstant autistisk praktik. Att vara autistisk innebär också att utöva sin autism dagligen. Det är inget som kommer sig naturligt, i iallafall inte för oss som fått våra diagnoser sent i livet. Jag beter mig mer autistiskt nu än vad jag gjorde tidigare. Jag har utvecklat autistiska strategier för att hantera mina autistiska svårigheter. Det har varit ett hårt arbete, eftersom detta inte är något som vi uppmuntras att göra eller ens erbjuds som ett alternativ. Det enda sättet för att lyckas med detta har för mig varit att umgås med och lära av andra autister. Att kunna utbyta erfarenheter och att stötta varandra.“, säger Nathalie Ruejas Jonson.

Utställningen pågår mellan den 17-27 maj 2018 i S9, Konstfack

LM Ericssons väg 14, Stockholm

• kultur
  • debatt
  • bildberättande
  • illustration
  • konstutställning
  • konstfack
  • konst
  • art exhibition
  • autism

Nathalie Ruejas Jonson är illustratör, grafisk formgivare och visuell kreatör.