Johan Stenmarck tillträder som chef för NE:s svenska marknad

Den 18 april 2016 tillträder Johan Stenmarck som chef för NE:s svenska marknad. Johan kommer närmast från en tjänst som global marknadsdirektör på Laureate International Universities, världens största nätverk av privata universitet.

Johan Stenmarck har en gedigen erfarenhet av affärsutveckling, varumärkesarbete och marknadsföring och en bakgrund inom såväl utbildningssektorn som teknikbranschen och snabbrörliga konsumentvaror.

- Jag ser fram emot att axla rollen som chef för NE:s svenska marknad. Företaget har en väldigt spännande historik där man har gått från att vara ett traditionellt förlag till att bredda sin produktportfölj och bli ett ledande digitalt kunskapsföretag, säger Johan Stenmarck.

- NE ligger också helt rätt i tiden med sin stora satsning på läromedel, fortsätter Johan. Skolan kämpar lite i dag och lärare har svårt att navigera bland den uppsjö av digitala läromedel som finns att tillgå. Här kan NE med sitt högkvalitativa innehåll och välutvecklade digitala plattform göra skillnad. Jag är övertygad om att vi kan fortsätta att inspirera och lyfta både lärare och elever och i förlängningen bidra till att fler når kunskapsmålen.

NE är sedan länge en viktig resurs i skolan. Närmare 75 % av Sveriges elever och lärare har tillgång till NE:s tjänster och användningen av dem ökar. Steget in på marknaden för läromedel har därför varit naturligt.

- Jag är väldigt glad över att Johan har tackat ja till den här rollen och lämnar över i trygga händer. Av alla starka kandidater hade Johan tydligast visioner om vår nästa stora resa, satsningen på läromedel. Johans bakgrund berikar också vår sammansättning ytterligare. Våra medarbetare kommer från en mängd olika branscher, från förlag och skolvärlden till journalistik och teknikbranschen. Jag är övertygad om att det kommer alla till gagn, såväl oss som våra användare, säger Hubert Kjellberg, VD för NE.

2015 gick NE in på den tyskspråkiga marknaden genom ett exklusivt licensavtal med Brockhaus. Johan Stenmarcks tillträde gör att Hubert Kjellberg nu helt kan fokusera på företagets etablering i Tyskland, Österrike och Schweiz.

För ytterligare information, kontakta:

Hubert Kjellberg, VD Nationalencyklopedin (NE)
hubert.kjellberg@ne.se, 072-727 47 01

• medarbetare
  • om företaget

NE är ett ledande digitalt kunskapsföretag. Vi utvecklar och erbjuder produkter och tjänster som möter morgondagens kunskapsbehov med höga krav på tillförlitlighet, tillgänglighet och användarupplevelse.

Bland våra kunder finns majoriteten av Sveriges skolor och universitet samt bibliotek, såväl små som stora företag, public service, myndigheter och annan offentlig verksamhet. Vi vänder oss också till den stora kunskapsintresserade allmänheten.

Fredrik Bengtsson

Presskontakt VD och presskontakt NE Sverige AB 0723-280 144