Charlotte Gyllenhammar om skapande, fall och utsatthet

Uppväxten i en offentlig familj med utsatthet och konkreta hot har påverkat Charlotte Gyllenhammars konstnärskap. Idag publiceras ett samtal i Natur & Kulturs podcast Kurage där hon öppenhjärtigt berättar om sin konst – om inspiration, att falla och om rädslan för kidnappning.

Konstnären Charlotte Gyllenhammar tilldelades tidigare i vår Natur & Kulturs kulturpris och just nu är hon högaktuell med nya utställningar och nya offentliga verk. I podcasten Kurage berättar hon om sitt konstnärskap, var hon hittar sin inspiration och vad som driver henne.

–Charlotte Gyllenhammar är en modig person som vågar kasta sig ut och falla handlöst. Det är intressant att höra hur hon ser konsten som en förlösande förvandling och hon berättar väldigt öppet om utsattheten och hoten under uppväxten i en offentlig familj, säger Karin Tengby, programledare i Kurage.

Kurage är en poddserie om samhällsengagemang från stiftelsen Natur & Kultur där man möter drivna och hängivna personer som på olika sätt arbetar för att stärka vår demokrati. Avsnittet Att ifrågasätta vaneseendet – med Charlotte Gyllenhammar finns tillgängligt:

Itunes

Acast