Charlotte Gyllenhammar tilldelas Natur & Kulturs kulturpris

Natur & Kulturs kulturpris tilldelas konstnären Charlotte Gyllenhammar för att hon förmår oss att lyfta blicken, byta perspektiv och reflektera över stort och smått med en konst som ställer världen och oss själva på ända. Priset har delats ut sedan 1974 och prissumman är 400 000 kronor.

Charlotte Gyllenhammar är född 1963 och utbildad vid Hovedskous målarskola i Göteborg, Kungliga Konsthögskolan i Stockholm samt vid Royal Collage of Art i London.

Dö för dig, en upp och nedvänd ek upphängd på Drottninggatan i Stockholm blev Charlotte Gyllenhammars konstnärliga genombrott 1993. Två år senare blev hon utnämnd till professor vid Konsthögskolan i Malmö. Hon är representerad i många samlingar och hon har utfört flera verk i offentliga rum, bland annat Mother i Malmö, Raoul Wallenberg minnesmärket i Göteborg och permanenta verk på Stockholms och Lunds universitet. 54:e Venedig Biennalen, Guggenheim Bilbao, Blickachsen i Frankfurt am Main och Biwako Biennalen i Japan, är några exempel på internationella utställningar de senaste åren.

Juryns motivering:
Charlotte Gyllenhammars skulpturer, bilder och filmer är både egensinniga och djupt förankrade i konsthistorien. Genom att förskjuta skalan – och bokstavligen vända verkligheten ut och in – ifrågasätter hon vaneseendet. Charlotte Gyllenhammar tilldelas Natur och Kulturs Kulturpris för att hon förmår oss att lyfta blicken, byta perspektiv och reflektera över stort och smått. Hennes konst är både en skönhetsupplevelse som talar till många och en uppfordran – den ställer världen och oss själva på ända.

Charlotte Gyllenhammar är aktuell med en utställning på Skissernas museum i Lund, som även kommer att visas på fler orter i Sverige, och hon skapar just nu bland annat ett verk till Dag Hammarskjölds minne i Uppsala. I höst har hon en separatutställning på CFHill i Stockholm och 2022 på Waldemarsudde.

Natur & Kulturs Kulturpris är ett av Sveriges största kulturpriser och premierar personer som har gjort en väsentlig insats på kulturområdet. Priset delas ut av stiftelsen Natur & Kulturs styrelse och prisutdelningen äger rum i Stockholm den 7 juni.

Priset har delats ut sedan 1974 och bland tidigare pristagare återfinns bland andra Laleh Pourkarim (2019), Marie-Louise Ekman (2016), Lennart Rodhe (2001), Hans Alfredson (1997), Allan Edwall (1990), Povel Ramel (1986) och Lennart Nilsson (1976).

För mer information eller kontakt med pristagaren, kontakta:
Karin Tengby, projektledare för ideella verksamheten Natur & Kultur
karin.tengby@nok.se, telefon: 08-453 86 30