Leif Zern ​tilldelas Natur & Kulturs kulturpris

Natur & Kulturs kulturpris tilldelas Leif Zern för hans stilistiska vitalitet och intellektuella integritet inom teater- och kulturkritik. Priset har delats ut sedan 1974 och prissumman är 400 000 kronor.

Leif Zern har varit litteratur- och teaterkritiker sedan i mitten av 1960-talet och har genom sin långa verksamhet varit tongivande i svenskt kulturliv. Han började som litteraturkritiker på Uppsala Nya Tidning och har efter det arbetat för Stockholms-Tidningen, BLM, Expressen och Dagens Nyheter.

Som teaterkritiker har Leif Zern recenserat alla de stora regissörerna och skådespelarna i Sverige, och han har även varit verksam som essäist och författare till böcker som bidragit till vår tids historia och teaterdebatt. Några av böckerna som Leif Zern har skrivit är: Älskaren och mördaren om William Shakespeare, essäboken Se Bergman, Det lysande mörkret om Jon Fosses dramatik och inte minst minnesboken över fadern, Kaddish på motorcykel. Hans senaste bok Kritik gavs ut i höstas och innehåller ett urval av hans kulturjournalistiska gärning.

​Juryns motivering:
Leif Zern tilldelas Natur & Kulturs kulturpris 2020 för hans insatser inom teaterkritik och kulturkritik, präglade av stilistisk vitalitet och med den intellektuella integritetens lyster.

Kulturpristagaren utses av Natur & Kulturs styrelse och prisutdelningen sker i Stockholm den 2 april.

​Natur & Kulturs kulturpris delas ut årligen sedan 1974 och prissumman är 400 000 kr. Bland tidigare pristagare återfinns bland andra artisten Laleh Pourkarim (2019), författaren Ola Larsmo (2018), Inger, Leif och Magnus Stinnerbom vid Västanå teater (2017), poeten Bruno K Öijer (2016), dramatikern Suzanne Osten (2003), artisten Hans Alfredson (1997) och dansaren och koreografen Birgit Cullberg (1982).

​​För mer information, kontakta:
​Karin Tengby, projektledare för stiftelseverksamheten Natur & Kultur
​karin.tengby@nok.se, telefon: 08-453 86 30