Frukostseminarium: Hur påverkar ledarskapet utbildningskvaliteten?

Ledarskapet brister i svensk högre utbildning. Enligt en ny undersökning från Naturvetarna är nästan 60 procent av anställda inom akademin kritiska till hur ledningen fungerar på deras lärosäte. Vad får detta för konsekvenser för utbildningskvaliteten? Den 24 maj arrangerar Naturvetarna ett frukostseminarium om sambandet mellan ledarskap och utbildningskvalitet.

Tid: 24 maj kl. 8.30-9.45 (frukost från kl. 8.00)
Plats: Summit, Grev Turegatan 30 , Stockholm

Naturvetarna inledde 2013 med att rikta ljuset mot ledarskapets betydelse för framgångsrik forskning. Nu har turen kommit till utbildningen.

Enligt en ny undersökning av Naturvetarna anser en tredjedel av akademins anställda att det är otydligt vem som har det övergripande ansvaret på sitt lärosäte. Nästan 60 procent är kritiska till hur ledningen fungerar.

Program:

Sofie Andersson, utredare på Naturvetarna, inleder med att presentera siffror från en ny undersökning om forskare och forskarstuderandes bild av hur det akademiska ledarskapet fungerar idag. Sedan följer en paneldebatt om ledarskap och utbildningskvalitet.

I panelen:

• Lena Gustafsson, rektor Umeå universitet
  • Anna Forsby, docent och lärare i neurokemi Stockholms universitet
  • Erik Arroy, ordförande Sveriges Förenade Studentkårer (SFS)

Moderator är Patrik Hadenius, chefredaktör och vd Forskning och Framsteg.

Följ konferensen på twitter #utbexcellens

Frukostseminariet filmas och sänds live på www.naturvetarna.se.

För mer information, kontakta Sofie Andersson, utredare forskning- och utbildningspolitik, telefon: 08-56 29 20 23, e-post sofie.andersson@naturvetarna.se.