Ny rapport: Högskolan på villovägar utan fungerande ledarskap

Otydlig ledning, parallella beslutsystem och dåliga karriärvägar för den som vill bli chef. Så ser ledarskapet ut i högskolan enligt en ny undersökning som Naturvetarna presenterar i dag. Om Sverige ska vara ett framgångsrikt utbildnings- och forskningsland måste högskolan våga leda, menar Naturvetarna.

Naturvetarna har undersökt hur de som arbetar inom universitetsvärlden tycker att ledarskapet fungerar.  Nästan 1 av 3 av de som svarat upplever att det är otydligt vem som är ansvarig för verksamheten. Bara 36 procent anser att ledarskapet fungerar bra.  Undersökningen visar också att inte ens hälften av respondenterna anser att den som är formell chef är den som fattar besluten.

Sofie Andersson är utredare forskning- och utbildningspolitik på Naturvetarna och författare av rapporten:

– Det är oroande att så många tycker att det är otydligt vem som bestämmer och att det ofta inte är de formella cheferna som tar beslut för verksamheten. Allmänheten måste kunna överblicka och utvärdera att högskolan gör det de ska, inte minst eftersom de är statligt finansierade. Om till och med de som arbetar inom universitetsvärlden tycker att beslutssystemen är otydliga, hur ska då vi kunna ställa krav på ledningen?

Rapporten visar också att gott ledarskap sällan uppmuntras. Det som avgör vem som gör karriär är ofta helt andra saker.

– Grunden för att göra karriär i akademin är forskningsresultat och den vetenskapliga produktionen. Om du är bra på att vara ledare spelar mindre roll. Detta tycker vi är problematiskt eftersom många universitetsanställda har någon form av chefsansvar.

Slutsatsen är att svensk högskola måste bli tydligare med vem som leder. Det är nödvändigt för att göra svensk högskola till en attraktiv arbetsplats. I längden är det även betydande för svensk utbildning och forsknings internationella konkurrenskraft.

Rapporten Alla bestämmer, ingen bestämmer presenteras på seminariet Leadership Battle som Naturvetarna arrangerar i dag, fredag den 27 september.

Se seminariet på webben

Rapporten, faktablad och diagram kan laddas ner under Relaterat material.