Sälj inte ut Astra Zeneca

Pfizers vilja att köpa Astra Zeneca är illavarslande. Risken är stor att Sverige raderas från
Pfizers kartbild.

- Sverige behöver ett starkt och självständigt Astra Zeneca utan inblandning från Pfizer, säger Naturvetarnas ordförande Ivar de la Cruz.

Sverige har satsat stort på att profilera sig inom livsvetenskaperna och på att anpassa sig till branschens förändrade förutsättningar. Astra Zeneca själva är på väg upp efter nedläggningen av forskningen i Lund och Södertälje. Företaget har flera lovande produkter på gång ut på marknaden.

- Ett uppköp från Pfizer skulle vara förödande för svensk utveckling och arbetsmarknad inom life science. Minns hur det gick när Pfizer köpte upp Pharmacia för drygt tio år sedan. De löften Pfizer gav om framtiden i Sverige var inte värda ett dugg. Idag finns knappt någonting kvar av forna Pharmacia, säger Ivar de la Cruz.

Av allt att döma handlar Pfizers fusionsplaner om att komma i åtnjutande av den lägre bolagsskatten i Storbritannien. Det handlar i så fall inte primärt om affärsmässiga överväganden, som skulle göra företaget starkare i utvecklingen av nya produkter. Tvärtom finns risk att färre nya läkemedel skulle komma ut på marknaden, till nackdel för människor som lider av svåra sjukdomar.

- Jag vill inte bevittna hur ett av våra flaggskepp slås sönder för att vinna skattefördelar, säger Ivar de la Cruz och vädjar till aktieägarna att säga nej till framtida bud från Pfizer.

Tidigare i veckan dristade sig Pfizers amerikanska ledning till att rita en karta över det tilltänkta företagets geografi. På kartan finns inte Sverige med. Även Storbritannien, som är upprörda över Pfizers uppköpsplaner, riskerar att gå samma väg till mötes.

Avgörandet om Astra Zenecas framtid ligger i ägarnas händer.

- Det är glädjande att svenska ägarintressen, via Investor, har tagit ställning för det som är bäst för Sverige och en stark svensk marknad framöver, det vill säga att bevara ett starkt och självständigt Astra Zeneca, säger Ivar de la Cruz. En uppfattning som också delas av både regering och opposition.

För mer information, kontakta:

Ivar de la Cruz, ordförande Naturvetarna

O733-66 24 79; ivar.delacruz@naturvetarna.com

• facklig organisation
  • kompetens
  • life science
  • life sciencebolag
  • arbetsmarknad
  • uppköp av svenskt företag
  • astrazeneca

Naturvetarna är fackförbundet för akademiker inom naturvetenskap. Våra 31 000 medlemmar arbetar inom life science, jord, skog och miljö, de fysiska vetenskaperna, matematik och data. Vi coachar, företräder och stöttar naturvetare genom hela arbetslivet. Oavsett om man är nyutexaminerad eller har många års erfarenhet, är arbetssökande, student, doktorand, chef, eller företagare. Naturvetarna är ett partipolitiskt obundet fackförbund inom Saco.