Enklare och billigare att importera bil ifrån USA

Att importera begagnad bil ifrån USA har länge varit såpass komplicerat och osäkert att det flesta människor inte ens skulle komma på tanken. Valutakursrisker, logistik, reklamationshantering, homologisering, förtullning och inregistrering i kombination med osäkerhet om juridiska förhållanden och avsaknad av garanti kan få även den mest erfarne bilköpare att tveka.

Samtidigt har vi ofta fått höra och se hur bilpriser i USA i vissa fall närmat sig hälften av de svenska beroende på den aktuella växelkursen.

Nu finns det för första gången en möjlighet att beställa en bil ifrån USA riskfritt och bekvämt, till ett pris angivet i svenska kronor. Detta är möjligt genom ett samarbete mellan Navterra och tre ledande bilhandlare specialicerade på amerikanska bilar.

Varje dag erbjuds c:a 2500 nästan nya bilar på www.navterra.com, hämtade ifrån bilauktioner runt om i USA. Dessa auktioner är normalt sett endast tillgängliga för amerikanska bilhandlare, men genom detta initiativ kan nu även privatpersoner köpa därifrån.

Dessa professionella auktioner skiljer sig något ifrån de bilauktioner vi är vana vid, genom att priset bara brukar auktioneras upp med några tusenlappar. Detta beror på att de är hårt styrda av gällande marknadspriser i USA motsvarande vår gröna lista.

Efter köpet gås bilen igenom grundligt i USA. Därefter hanteras skeppning, förtullning, homologisering och inregistrering av en svensk handlare. Bilen levereras till kunden med ett års handlargaranti.

Det är första gången i världen som konsumenter kan köpa bil direkt ifrån amerikanska handlarauktioner, och Sverige är det första landet som får tillgång till denna marknadsplats.