Nominera till Oscarspriset i Svensk Folkbildning

Oscar Olsson Museet i Malmö instiftade 2013 Oscarspriset i svensk folkbildning. Priset delas ut årligen till en person eller förening som särskilt utmärkt sig för ett gott folkbildningsarbete eller för att på annat sätt ha verkat i god folkbildnings­anda.

Syftet med priset är att uppmärksamma goda förebilder i folkbildningssammanhang och öka medvetenheten om folkbildningens insatser. Priset består av ett stipendium på 10 000 kr, ett designat diplom och en artikel om pristagarens folkbildningsinsats i Oscar Olsson Museets Årsskrift.

Nomineringar ska vara Oscar Olsson Museet tillhanda senast den 15 juni 2017.

Nomineringsblankett finns på museets hemsida: www.oomuseet.se/nomineringblankett/

Museet har som uppgift att bevara och sprida information om Oscar Olsson, ”studiecirkelns fader” och ledare för den första studiecirkeln, som startades år 1902. Oscar Olsson, känd som Olsson med skägget, föddes 4 juli1877 i Helsingborg, var lektor, skolpolitiker och socialdemokratiskriksdagsman. Olsson var tidigt engagerad i det socialdemokratiska ungdoms­förbundet. Han var även verksam inom IOGT och det var inom godtemplarrörelsen han i Lund 1902 startade den första svenska studiecirkeln.

Oscar Olsson Museet ligger på Ystadvägen 15 i Malmö och drivs av NBV, Nykterhets­rörelsens Bildningsverksamhet i Skåne.

Mer information: NBV Skånes regionchef, Jan Gyllenbok 0733-83 83 80

Oscar Olsson Museet, Monica Bokenstrand 0701-91 45 22 Oscar Olsson Museet, Malin Rutberg 0703-339397

Oscar Olsson Museets hemsida: www.oomuseet.se