Cecilia Schelin Seidegård inviger i Visby när Studieförbundet NBV öppnar 100 nya minibibliotek från Abisko i norr till Smygehuk i söder

Som en tidsaxel, där historia knyts ihop med nutidens verklighet, öppnar Studieförbundet NBV 100 stycken minibibliotek runt om i landet för att tillgängliggöra litteratur för fler och stärka folkbildningen genom att främja bokbytarrörelsen. Den 20 januari 2022 invigs 100 minibibliotek från Abisko i norr till Smygehuks utkiksplats i söder.

Kampanjen invigs i Stockholm av Kultur- och demokratiminister Jeanette Gustafsdotter. Cecilia Schelin Seidegård, tidigare landshövding i Gotlands län och Kalmar län, och som debuterar som författare i juni, inviger Gotlands bibliotek som placeras i Visby.

Skapandet av små litteraturplatser är en reaktion på att läsandet i Sverige minskar och att fler och fler bibliotek läggs ner runt om i landet. Med syftet att inkorporera folkbildning där människor naturligt rör sig och samtidigt berika gatumiljön placeras de grafiska minibiblioteken på elskåp – för att på så sätt kombinera konst med lärande.

I Stockholm inviger även serieskaparen och skämt-och satirtecknaren Nina Hemmingsson ett miniminibibliotek, tillika Stockholms minsta bibliotek, och i Malmö är det journalisten och författaren Joakim Palmkvist som klipper bandet. I Uppsala är det författaren och litteraturkritikern, tillika styrelseledamoten i internationella PEN, Ola Larsmo som öppnar stadens minibibliotek.

- Boken är bildligt och bokstavligt talat grunden till bildning och läsupplevelser som inspirerar till nya perspektiv, tankar, resor och äventyr. Då fler och fler bibliotek läggs ner vill vi stärka folkbildningen genom ”pass it forward”-rörelsen. Det är också en throwback till vår historiska koppling med att skapa bibliotek. Vi ser oss som ett magiskt litet bibliotekskomplement då folkbildning ger människor och organisationer såväl rötter som vingar, säger Andrea Lavesson, Tf. Rektor på Studieförbundet NBV.

10 av de 100 minibiblioteken är så kallade Heros – minibibliotek som väcker extra uppmärksamhet där de placeras i stadsmiljön – dessa tolkar och hyllar Stadsbiblioteket i Stockholm, Kallbadhuset i Varberg och Falafel by Youssif – mannen som tog falafeln till Sverige. Stockholms minsta bibliotek - en miniminiversion av ett minibibliotek på ett minimini-elskåp, Abisko, Feskekörka i Göteborg, skylten på Smygehuks utkiksplats, Musikens Hus i Uppsala, en tunnelbanevagn och en hemlig joker som någon lycklig kan plocka med sig hem blir också bibliotekshjältar.

De 100 minibiblioteken rymmer tillsammans 8000 böcker skänkta av 20 bokförlag och 1 kulturinstitution tillika bibliotek.

- Nedmonteringarna av biblioteken är ett samhälleligt kamikaze-projekt. Biblioteket är en demokratimaskin, centrum för den välfärds-, jämställdhets- och bildningsresa vårt land genomgått de senaste hundra åren. Det är viktigt att påminna om idag och minibiblioteken i NBV:s kampanj illustrerar detta på ett roligt, smart och enkelt sätt. Till bibblan går man för att utsättas för intryck och idéer man inte visste om att man hade. Snart är de få bibliotek som finns kvar de enda offentliga rum vi som medborgare har gratis tillträde till, där det inte ställs krav på ekonomisk motprestation. Som förlag är det en självklarhet för oss att stötta detta projekt! säger Martin Kaunitz och Thomas Olsson på bokförlaget Kaunitz-Olsson, som är ett av de bokförlag som skänkt störst andel böcker till kampanjen och som också har de invigande författarna i sitt stall.

Alla 100 minibibliotekens placeringar hittar du på denna karta.

Tid för biblioteksinvigning 20 januari 2022:
Cecilia Schelin Seidegård
Österväg 7, Visby kl. 10.30

#: minibibliotek

Samarbetspartners till NBV för att göra denna litterära och folkbildande satsning möjlig: Dokument Förlag, Galago Förlag, Hoi Förlag, Kaunitz-Olsson, Korpens förlag, LAVA - Kulturhuset i Stockholm, LB förlag, Modernista, Mondial, Opal, Ordberoende Förlag, Ordfront, Polaris, Volante, Berghs, Forum Förlag, Atlas Förlag, Placenta, Astrid Lindgren text och Timbro.

Faktabakgrund Bibliotek och läsande
Statistisk från Kungliga biblioteket visar att över tid minskar det totala antalet bibliotek i landet. I statistiken för 2020 är antalet offentligt finansierade bibliotek 2201 stycken. Det är 35 färre än under föregående år.
En rapport från Kulturanalys Norden visar att även antalet fysiska lån minskade mellan 2010 och 2018 i Danmark, Finland, Åland, Norge och Sverige med 16 procent. Detta trots att befolkningen ökar.
Barn och unga lägger allt mindre tid på att läsa böcker och tidningar, samtidigt som många unga själva anser att de borde läsa mer. Det visar Statens medieråds rapport Ungar & medier från 2021.

Faktabakgrund Nykterhetsrörelsen och bibliotek
Under 1900-talets början var nykterhetsrörelsen en av de viktigaste samhällsaktörerna, tillsammans med bland andra arbetarrörelsen, i att göra litteratur tillgängligt för fler - detta genom att skapa det som idag kallas föreningsbibliotek. 1902, på ett litet nykterhetscafé i Lund, samlade nykteristen och den socialdemokratiske riksdagsmannen Oscar Olsson en grupp nyfikna medmänniskor till det som skulle bli Sveriges första studiecirkel. I studiecirkeln skulle de läsa och diskutera litteratur tillsammans, och när de läst ut sina böcker lade de omsorgsfullt in dem i caféets bokhylla. På så vis kom de skapa ett gemensamt bibliotek, så att fler kunde följa deras fotspår och utforska litteraturens värld med andra.