Iman Bayat, Bo Harringer och Enver Ramirez

Dokumentärfilmen ”Hat och försoning” nominerad i Kanada

Dokumentärfilmen som skildrar överlevarnas liv efter katastrofbranden i Göteborg har nu nominerats till ”Bästa dokumentär” och ”bästa redigering” på ReelHeART International Film & Screenplay Festival i Toronto.

1998, Backaplan, Göteborg. 63 ungdomar miste sina liv i katastrofbranden. Men vad hände egentligen med de som överlevde? Dokumentärfilmen "Hat och Försoning" skildrar några av överlevarnas liv 15 år senare – och nu har den blivit nominerad till "bästa kortdokumentär" och "bästa redigering" på ReelHeART International Film & Screenplay Festival i Toronto, Kanada. Den 7:e juli kommer dokumentärfilmen att visas på festivalen.

Dokumentärfilmen är en produktion av Filmateljén 89 AB, i samproduktion med SVT och Film i Väst, med stöd av Göteborg Stad/Kulturnämnden/Levande Historia, Allmänna arvsfonden, Studieförbundet NBV och Filminstitutet/Cecilia Lidin. Filmen regisserades av Iman Bayat, Bo Harringer och Enver Ramirez , samt redigerades av Rasmus Ohlander och Josef Harringer.

Du läser mer om festivalen och nomineringen här.