Föreläsarna Per Leimar, Ali Reunanen, Lennart Karlsson och Peter Nordlöw

Föreläsare ger perspektiv på narkotika och beroende

Under en folkbildande dag om beroende på Östersunds bibliotek onsdagen den 24 april ger fyra föreläsare olika perspektiv på beroende utifrån infallsvinklar så som narkotika, brottslighet, påverkan på individen, och påverkan på hjärnan.

För andra året i rad bjuder Studieförbundet NBV in till en folkbildande dag på Östersunds bibliotek. Årets folkbildningsdag djupdyker i ämnet beroende, och de föreläsare som gästar dagen ger en bred bild av ämnet.

– Vi hoppas ge en bra inblick i hur det fungerar på gatan, i hjärnan och för en före detta missbrukare, säger Daniel Wengelin, verksamhetsutvecklare på NBV Norr.

Folkbildningsdagen är matig. Den håller på från 13 till 18, med fyra föreläsningar och däremellan möjligheter att nätverka med andra deltagare. Det kostar inget att delta och dagen är öppen för alla, men vänder sig i första hand till grupper som jobbar med frågor som rör narkotika, missbruk, eller förebyggande insatser.

Arrangörerna NBV, IOGT-NTO, KRIS och Folkrörelse för psykisk hälsa kommer finnas på plats.

Program

kl. 13.00 LENNART KARLSSON: Polis, författare & ordförande Narkotikapolisföreningen
Med 25årig erfarenhet som narkotikapolis ger Lennart en bild av narkotikaläget just nu samt hur de kriminella gängen utnyttjar köpare av narkotika och beroende personer i sina kriminella syften.

kl. 14.15 ALI REUNANEN: författare till boken “Hej jag heter Ali” och medlem i KRIS
Ali berättar om sin livshistoria och om resan från missbruk, kriminalitet, utanförskap och ensamhet - till ett värdigt, drogfritt och hederligt liv, med mål och mening.

kl. 15.15 FIKA, UTSTÄLLNING, MINGEL
Folkrörelse för psykisk hälsa samt NBV ställer ut och visar material i utställningsmontrar. NBV:s utställning “Narkotikans påverkan på samhälle och miljö” finns att se. Vi bjuder på fika!

kl. 15.45 PETER NORDLÖW: Grundare av Core Rehab AB
Peter har många års erfarenhet av beroendefrågor och arbetar även med utbildning, utredning och motivation. Han ger en bild av beroendets påverkan på individen.

kl 17.00 PER LEIMAR, politisk sekreterare, IOGT-NTO
Per Leimar presenterar en ny forskningsrapport om hur alkohol påverkar hjärnan under hela livet.

kl. 17.45 SAMMANFATTNING AV DAGEN

Praktisk information:
Datum och tid: 24 april, 13.00-18.00
Plats: Samlingssalen, Östersunds bibliotek, Östersund

Kontaktuppgifter:
Alva Blomkvist
Verksamhetsutvecklare NBV
E-post: alva.blomkvist@nbv.se

NBV är Sveriges äldsta studieförbund och bildades 1894. NBV är ett partipolitiskt obundet och religiöst neutralt studieförbund. Vi bedriver folkbildnings­verksamhet över hela Sverige med ett extra fokus på frågor som handlar om nykterhet, demokrati och föreningsliv.

Vår verksamhet bidrar till att människor fritt och frivilligt deltar i folkbildningsverksamhet som i sin tur stärker och utvecklar demokratin, och bidrar till det livslånga lärandet.

Vårt uppdrag kommer från våra medlemsorganisationer och verksamheten möjliggörs genom tusentals ideella cirkelledare med stöd från stat, kommun och landsting.