Karlshamns kommunkvinnor slår tillbaka

Karlshamns kommunkvinnor slår tillbaka

Studieförbundet NBV och Karlshamns kommuns personalklubb utbildar kvinnlig personal i självförsvar.

I våras inleddes ett pilotprojekt där NBV anlitade professionella instruktörer från Fight Center. Syftet var att erbjuda kommunens kvinnliga personal en gratiskurs i självförsvar. På grund av hög efterfrågan så utökar NBV nu konceptet – med framgång. På kort tid är samtliga 60 platser bokade.

I vinter kommer således deltagarna under 10 veckor att tränas av bland annat Pär Emanuel från Fight Center. Pär, som har många års erfarenhet på hög nivå, berättar för P4 Blekinge om vad kurser i självförsvar handlar om:

– Vi har hållit i den här typen av kurser i sju år. Det de går ut på är att ge deltagarna verktyg att ta fram om de skulle hamna i en hotfull situation, säger Pär Emanuel.

Vidare menar Pär Emanuel att det inte enbart handlar om att ge kunskaper i självförsvar, utan också om att stärka kvinnors självkänsla.

P4 Blekinge har även intervjuat Susanne Håkansson, en av deltagarna i kursen. Hon menar att hon känner sig stärkt efter kursdeltagandet:

– Jag har fått träna på de nära och kära därhemma och visat alla grepp jag kan ta mig ur. Men jag hoppas såklart att slippa använda mig av de här kunskaperna, säger hon.

Lyssna på hela inslaget här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6822011

För mer information, kontakta:

Emanuel Norén, verksamhetsutvecklare NBV: 0709-153287

Pär Emanuel, Fight Center: 070-364 30 60