Kokbok utvecklas för att få fler att samlas runt matbordet

Kokbok utvecklas för att få fler att samlas runt matbordet

Under 2024 utvecklar Studieförbundet NBV en kokbok med mat från olika kulturer för att få fler att samlas kring matbordet. Kokboken ska användas som studiematerial i den nya studieverksamheten “Mat som kulturarv”. Recept kan nomineras till kokboken som planeras att presenteras i december 2024.

Projektet leds av Sabaheta Vehabovic, verksamhetsutvecklare för NBV Väst. Som verksamhetsutvecklare arbetar hon med både etniska och traditionellt svenska föreningar.

– Mat samlar människor lika lätt oavsett bakgrund. Inom NBV finns en stor mångfald och människor från olika nationaliteter och ursprung bär på sin speciella matkultur. Vi kan använda måltiden som ett folkbildande möte och diskutera vad mat som kulturarv är i Sverige idag, säger Sabaheta Vehabovic.

Under våren, fram till den 30 april, kan recept nomineras och studiecirklar anordnas där olika maträtter kan provas. Studiecirklar har startats i bland annat Göteborg, Skövde, Västerås, Norrköping, Malmö, Gislaved, Värnamo, Jönköping, Östersund, Örebro och Karlstad. Maten ska spegla olika kulturer och geografiska områden samt beskriva varför maträtten är intressant ur ett kulturellt perspektiv.

– Till exempel kan det handla om att maträtten har en historisk betydelse eller äts vid en viss högtid. Alla som använder kokboken kommer att kunna prova att laga och äta en maträtt från någon annans kultur, säger Sabaheta Vehabovic.

I början av sommaren kommer en panel att bedöma och välja ut recept bland alla de bidrag som har nominerats. Kokboken, som publiceras i december 2024, blir på svenska, men recepten ska finnas tillgängliga på olika språk så att det är lätt också för den som inte kan svenska att använda kokboken.

NBV är Sveriges äldsta studieförbund och bildades 1894. NBV är ett partipolitiskt obundet och religiöst neutralt studieförbund. Vi bedriver folkbildnings­verksamhet över hela Sverige med ett extra fokus på frågor som handlar om nykterhet, demokrati och föreningsliv.

Vår verksamhet bidrar till att människor fritt och frivilligt deltar i folkbildningsverksamhet som i sin tur stärker och utvecklar demokratin, och bidrar till det livslånga lärandet.

Vårt uppdrag kommer från våra medlemsorganisationer och verksamheten möjliggörs genom tusentals ideella cirkelledare med stöd från stat, kommun och landsting.