Musik, sång, och utställningar under Kulturnatten i Växjö

Musik, sång, och utställningar under Kulturnatten i Växjö

NBV Sydost i samarbete med IOGT-NTO, Våra Gårdar, NSF, UNF och Klan fyller Mötesplats Vattentorget och Café Fontaine med musik, sång och utställningar under Kulturnatten i Växjö lördagen den 27 januari.

Växjö kulturnatt går av stapeln varje år, den sista lördagen i januari. I år fylls Mötesplats Vattentorget med musik, sång och utställningar.

– Vi välkomnar alla växjöbor till en nyktermötesplats på Vattentorget med ett digert musikprogram. Vi visar också utställningen “Narkotikans påverkan på samhället”, Paulina Svensson ställer ut sina akrylmålningar och NSF-scouterna från Moheda berättar och visar bilder från sommarens World Scout Jamboree i Sydkorea, säger Vera Pavlovic, verksamhetsutvecklare för NBV Sydost.

I Café Fontaine och Sigridssalen blir det konserter med Torgny Samuelssons trio, Trion Runesson & Carlberg, delar av Ronneby Superstars, Dorian, Swedicana, Svennes Svänggäng, Växjö Lady Lights och Dacke Drängar, Higgins bluesband, Hurley & The Blue Dots och Skibbereen.

– Det blir en blandad musikrepertoar med både sydamerikanska toner, blues, folkmusik, jazz och acappella sång, säger Vera Pavlovic.

I övre hallen blir det stickcaféverksamhet, bosniska föreningen Ljiljan Växjö visar handgjorda produkter i bland annat textil och metall och Keramikgruppen visar porslinsmålning och keramikföremål. I UNF-verkstaden kan man prova på att bygga legorobotar.

Utanför entrén säljer Värends scoutkår korv och varm dryck vid levande eld och i Café Fontaine serveras kultursoppa och hemlagat bröd.

Praktisk information

Adress: Vattentorget 1, Växjö

Program:

Café Fontaine (öppnar kl. 10)
Månadens konstnär Paulina Svensson-akrylmålningar

14.00 Torgny Samuelssons trio

15.00 Trion Runesson & Carlberg
Tre röster & en gitarr

18.00 Delar av Ronneby Superstars
Musik med drag, irländskt & svenskt

20.00 Dorian
Musik från Sydamerika

22.00 Swedicana
Gammalt och nytt

Sigfridssalen
15.00 Svennes Svänggäng
Sväng i form av gladjazz från Växjös eget svänggäng

15.15 Invigning av årets Kulturnatt och invigning av Paulina Svenssons konstutställning, med IOGT-NTOs ordförande Lukas Nilsson.

17.00 Växjö Lady Lights och Dacke Drängar
Bjuder på en stunds lysande glad underhållning acapella.

18.30 Higgins bluesband
Riktig blues från Bjurbäcksdeltat

20.30 Hurley & The Blue Dots
Spelar 50-talsinspirerad blues & tidig rock ‘n roll.

22.30 Skibbereen
Spela irländsk & brittisk folkmusik.

Utsikten
14.00-17.00 Utställning

Böcker och material om folkhälsa, integration, nykter livsstil, miljö
Minibibliotek – ta eller byt böcker

Viktoriasalen
17.00 NSF-scouterna från Moheda berättar och visar bilder från sommarens World Scout Jamboree i Sydkorea.

Övre hallen
14.00-17.00
Utställning Narkotikans påverkan på samhället

Hantverk

• Stickcaféverksamhet - allt, smått som stort, handstickat
  • Bosniska föreningen Ljiljan Växjö - handgjorda produkter i olika material, bl a textil och metall.
  • Keramikgruppen - porslinsmålning och keramikföremål

UNF-verkstaden – prova på att bygga legorobotar

NBV är Sveriges äldsta studieförbund och bildades 1894. NBV är ett partipolitiskt obundet och religiöst neutralt studieförbund. Vi bedriver folkbildnings­verksamhet över hela Sverige med ett extra fokus på frågor som handlar om nykterhet, demokrati och föreningsliv.

Vår verksamhet bidrar till att människor fritt och frivilligt deltar i folkbildningsverksamhet som i sin tur stärker och utvecklar demokratin, och bidrar till det livslånga lärandet.

Vårt uppdrag kommer från våra medlemsorganisationer och verksamheten möjliggörs genom tusentals ideella cirkelledare med stöd från stat, kommun och landsting.