NBV bjuder in fler till att upptäcka nya verkligheter med XR material

NBV bjuder in fler till att upptäcka nya verkligheter med XR material

I samband med att Folk och Kultur i Eskilstuna öppnar idag släpper Studieförbundet NBV ett studiematerial om Extended Reality (XR) för att bjuda in fler att upptäcka nya verkligheter.

Inom Folkbildningslabbet vill NBV tillgängliggöra och demokratisera den tekniska utvecklingen. Det är också ett sätt att utforska hur tekniken kan förstärka och utveckla digital pedagogik, konst- och kulturskapande och folkbildning.

– Precis som tidigare teknikutveckling revolutionerat världen, så förändrar XR samhället och hur vi människor förhåller oss till varandra. Vi vill utforska vad det här innebär genom folkbildningens kraft, säger Samuel Somo, utvecklingsstrateg hos NBV.

Studiematerialet är en introduktion till Extended Reality, där deltagarna får möjlighet att utforska, förstå och själva skapa teknik som förstärker och manipulerar verkligt innehåll till exempel på Instagram eller mobilbaserade multiplayer-upplevelser i augmented reality (AR).

Studiematerialet har tagits fram i samarbete med konst- och designstudion Untold Garden, som också medverkar på Folk och Kultur tillsammans med NBV och visar AR-konstverket Det långa sorlet som skapas och förändras av besökarnas egna meddelanden.

– Tekniken spelar en avgörande roll i allas våra liv. När bara ingenjörer är delaktiga i utvecklingen riskerar det att leda till en likriktad teknologi som lätt missar hur vi människor fungerar och vad vi behöver. Om fler kan vara aktiva i den tekniska utvecklingen så är fler röster med och påverkar vilken framtid vi bygger, säger Jakob Skote, konstnär och grundare av Untold Garden.