NBV Väst är med och arrangerar bosnisk-hercegovinska bokmässan i Göteborg

NBV Väst är med och arrangerar bosnisk-hercegovinska bokmässan i Göteborg

Den sista helgen i februari, 23 – 25 februari 2024, hålls för sjunde året bosnisk-hercegovinska bokmässan på Göteborgs Litteraturhus. Deltagande författare kommer från Sverige, andra europeiska länder med ursprung från Bosnien samt självklart från Bosnien-Herzegovina.

Bokmässan är en betydelsefull mötesplats för litteraturälskare bland de fler än tiotusen bosnier som bor i Göteborg. Ett trettiotal författare kommer att presentera sina böcker och litterära verk, samt delta i diskussioner. Däribland prisbelönta Marija Fekete-Sullivan från Sarajevo, som nominerades till 2021 års Astrid Lindgrens minnespris.

– Hennes första bok “Sjöjungfruns dröm” har beskrivits som en fantasifull kärlekshistoria för barn och alla vuxna som förstår barn. Hon driver också ett digitalt publiceringsprojekt, Style Writes Now, där hon självständigt publicerat mer än hundra berättelser av mer än femtio författare från Bosnien och Hercegovina, främst i engelsk översättning, berättar Senada Stovrag, verksamhetsutvecklare för NBV Väst.

Bokmässan organiseras och hålls i Göteborg tillsammans med NBVs bosniska medlemsorganisationer.

– Målsättningen är att höja och uppmärksamma modersmålets betydelse, men också att skapa intresse bland bosnier att läsa och utveckla intresset för läsandet. Bokmässan samlar en stor publik som älskar litterär tradition och kultur, inklusive barns litteratur, säger Senada Stovrag.

Bokmässan görs i samarbete mellan NBV Väst, Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen (Förvaltningen för kulturutveckling), Sällskapet för bosnisk-hercegovinska författare, översättare och bibliotekarier i Sverige (SBHFÖB), Bosnien och Hercegovinas Kvinnoriksförbund i Sverige (BHKRF), föreningen Daorson, Radio GBG, Göteborgs Litteraturhus och Världslitteraturhuset bibliotek.

Deltagare

• Belgien: Renata Karadžić
  • Bosnien och Hercegovina: Marija Fekete-Sullivan
  • Danmark: Vezuv Bašić, Milena Rudež och Aleksandar Šajin