Studieförbundet NBV tar initiativ för ett tryggare Helsingborg

Studieförbundet NBV tar initiativ för ett tryggare Helsingborg

Studieförbundet NBV bjuder in till initiativet “Tillsammans för ett tryggare Helsingborg” den 7 mars. Det blir en eftermiddag med föreläsningar och panelsamtal för att diskutera hur civilsamhället kan komplettera det förebyggande arbetet mot drogkonsumtion och gängrelaterat våld.

– Ett tryggare samhälle är vår största gemensamma utmaning. Med mottot “Alla har en roll att spela” vill vi samverka med offentlig sektor och skapa ett tryggare samhälle med individen, företagen och jobben i centrum, säger Othman Al Tawalbeh, verksamhetsutvecklare för NBV Syd.

Eftermiddagen modereras av Martin Nihlgård och inleds med en föreläsning av advokaten och författaren Evin Cetin. Under sin karriär som advokat har Evin Cetin lärt känna både offer och förövare inom gängvåldet och i sin bok “Mitt ibland oss” samlar hon deras berättelser.

Därefter föreläser folkbildaren och socionomen Andrea Lavesson, biträdande rektor för Studieförbundet NBV. Hon har tidigare arbetat på behandlingshem för personer som var i sista delen av långa fängelsestraff och föreläser om hur folkbildning demokratiserar demokratin och drogernas påverkan på konflikter och människor.

Efter föreläsningarna kommer en panel med Mathilda Hjelm Espelund (ordförande för socialnämnden i Helsingborg stad), Ola Möller (riksdagsledamot för Socialdemokraterna), Maria Zander (kommunpolis), Saul Sagnia (ordförande för INVA-Sam), Angelina Pavlova (socialtjänsten) och Samir Chahrour (ordförande för Gruppen för Religionsdialog) att diskutera hur civilsamhället skulle kunna komplettera offentliga sektorns pågående förebyggande arbete mot drogkonsumtion och gängrelaterat våld.

– Vår förhoppning är att detta kan bli starten på mer effektivt gemensamt arbete för en tryggare Helsingborg, säger Othman Al Tawalbeh.

Eventet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Praktisk information
Datum och tid:
Torsdagen den 7 mars 2024 kl. 15.00 – 18.00
Plats:
Sundsgårdens folkhögskola (Öresunds sal), Örbyvägen 10, Rydebäck

Anmälan senast 4 mars till othman.al.tawalbeh@nbv.se.

NBV är Sveriges äldsta studieförbund och bildades 1894. NBV är ett partipolitiskt obundet och religiöst neutralt studieförbund. Vi bedriver folkbildnings­verksamhet över hela Sverige med ett extra fokus på frågor som handlar om nykterhet, demokrati och föreningsliv.

Vår verksamhet bidrar till att människor fritt och frivilligt deltar i folkbildningsverksamhet som i sin tur stärker och utvecklar demokratin, och bidrar till det livslånga lärandet.

Vårt uppdrag kommer från våra medlemsorganisationer och verksamheten möjliggörs genom tusentals ideella cirkelledare med stöd från stat, kommun och landsting.