Torshälla: Studieförbundet NBV visar dokumentären Jävla pappa

Torshälla: Studieförbundet NBV visar dokumentären Jävla pappa

Torsdagen den 18 januari visar Studieförbundet NBV och IOGT-NTO 47 dokumentären Jävla pappa i Torshälla. Efter filmvisningen finns möjlighet att träffa regissören Niklas Gyberg Ivarsson.

Jävla Pappa är en dokumentär som med ömhet och humor porträtterar hur deprimerad son och excentrisk alkoholiserad far försöker komma varandra nära i gemensamt byggprojekt. Regissören Niklas Gyberg Ivarsson har skapat filmen som handlar om vad som händer i hans egen relation till sin pappa när han försöker reda ut den.

– Det är allt för många människor som delar Niklas erfarenhet av att leva med en förälder eller nära anhörig med alkoholproblem. Vi vill ge fler chansen att se dokumentären och också få möjlighet att samla med Niklas efteråt, säger Ulrika Hagen, verksamhetsutvecklare för NBV Öst.

Som barn såg Niklas Gyberg Ivarsson upp till, och ville bli som, sin pappa Leif. Som vuxen är han rädd för att han håller på att bli som sin pappa, som är deprimerad och vilse i tillvaron. I ett försök att reda ut deras relation tar han initiativ till att de ska bygga en husbil tillsammans. Någonstans bland bråken, spriten och skruvandet hittar de fram till varandra, och kanske en väg ut ur en trasig relation.

– Den här filmen har jag gjort för att väcka samtal. Det är en ynnest att få komma med ut och möta publiken. Det är en väldigt fin upplevelse att få dela själv och få ta del av andras erfarenheter, säger Niklas Gyberg Ivarsson.

Visningar har redan genomförts i Sundsvall, Lycksele, Söderhamn, Kalmar, Jönköping, Östersund och Umeå . Studieförbundet NBV erbjuder möjligheten att visa filmen tillsammans med Våra Gårdar och filmproduktionsbolaget We Have a Plan.

Praktisk information:
Datum och tid: 18 januari kl. 17.30
Plats:
IOGT-NTO 47, Lilla gatan 7, Torshälla.

Regioner

NBV är Sveriges äldsta studieförbund och bildades 1894. NBV är ett partipolitiskt obundet och religiöst neutralt studieförbund. Vi bedriver folkbildnings­verksamhet över hela Sverige med ett extra fokus på frågor som handlar om nykterhet, demokrati och föreningsliv.

Vår verksamhet bidrar till att människor fritt och frivilligt deltar i folkbildningsverksamhet som i sin tur stärker och utvecklar demokratin, och bidrar till det livslånga lärandet.

Vårt uppdrag kommer från våra medlemsorganisationer och verksamheten möjliggörs genom tusentals ideella cirkelledare med stöd från stat, kommun och landsting.