William Björling om Vägen till mitt dragspel – föreläsning i Hagfors 28 maj

William Björling om Vägen till mitt dragspel – föreläsning i Hagfors 28 maj

19-årige William Björling föreläser på Hotell Monica i Hagfors den 28 maj. William har på kort tid fått stort genomslag med sin berättelse om hur han efter många år av mobbning och psykisk ohälsa började spela dragspel vilket förändrade allt.

Nu föreläser han om sina erfarenheter i samarbete med Studieförbundet NBV och nästa föreläsning är den 28 maj i Hagfors.

– Jag vill dela med mig av min resa till andra för att visa att livet kan vända, även när det känns hopplöst. Jag lärde mig spela och upptäckte att jag kunde någonting som jag blev uppskattad för, säger William Björling.

Han lärde sig spela dragspel när han träffade Mats Hedman på en dragspelsstämma på Ransäters Hembygdsgård.

– Hade jag inte hittat dragspelet så hade jag inte levt idag. Det gav mig positiv energi som får mig att fortsätta än idag, det är hela mitt liv, säger William Björling.

Talade på manifestation mot våld och droger

I vintras, i samband med att William spelade dragspel på en manifestation mot våld och droger som NBV arrangerade i Hagfors kyrka så bad han själv om att få säga några ord. Han berättade att han varit mobbad sedan han var liten och att han på högstadiet mådde så dåligt att han övervägde att ta sitt liv.

– Jag berättade för mina föräldrar. Jag sa att om ni inte hittar mig så har jag gått och hängt mig i ett träd, berättar William Björling.

I samband med manifestationen träffade han Stefan Lundmark som är verksamhetsutvecklare för NBV Väst.

– Williams historia är väldigt berörande. Det visar inte minst det stora intresset från media. William har bland annat blivit intervjuad i P4 Extra och Nyhetsmorgon. Han är ett levande bevis på att livet kan vända i kraften av ett oväntat möte, säger Stefan Lundmark. Det är precis det som sker i folkbildningen, hos oss som studieförbund. Du får möjlighet att möta andra, lära nytt, samtala och hitta nya sammanhang.

Föreläsningsturné med Studieförbundet NBV
Efter Williams framträdande i Hagfors skapade NBV tillsammans med William en föreläsning och manifestation mot mobbning i Råda ordenshus och nu finns ett stort intresse för att William ska fortsätta föreläsa på fler ställen.

– Förhoppningsvis kan Williams föreläsningar vara ett startskott för samtal om dessa frågor. Psykisk ohälsa drabbar väldigt många unga och självmord är den fjärde vanligaste dödsorsaken bland 15–19 åringar. Williams erfarenheter visar att även när det är riktigt mörkt så går det att vända, säger Stefan Lundmark.

I samband med föreläsningen i Hagfors uppträder också Emil och Albin, som båda är bördiga från Hagfors och medlemmar i bandet Clash of Steel.

Se William på Nyhetsmorgon här.

Läs mer om William på nbv.se

Praktisk information
Föreläsningen “Vägen till mitt dragspel
Datum och tid: 28 maj kl 19.00
Plats: Hotell Monica i Hagfors

Kontakt för mer information och bokning:
Stefan Lundmark
Verksamhetsutvecklare
E-post: stefan.lundmark@nbv.se
Telefon: +46761242355

Regioner

NBV är Sveriges äldsta studieförbund och bildades 1894. NBV är ett partipolitiskt obundet och religiöst neutralt studieförbund. Vi bedriver folkbildnings­verksamhet över hela Sverige med ett extra fokus på frågor som handlar om nykterhet, demokrati och föreningsliv.

Vår verksamhet bidrar till att människor fritt och frivilligt deltar i folkbildningsverksamhet som i sin tur stärker och utvecklar demokratin, och bidrar till det livslånga lärandet.

Vårt uppdrag kommer från våra medlemsorganisationer och verksamheten möjliggörs genom tusentals ideella cirkelledare med stöd från stat, kommun och landsting.