Motorblog of Sweden fortsätter att växa

MOS - Motorblog of Sweden är en av Sveriges största motorbloggar med läsare i över 40 länder, det trots att den bara skrivs på svenska. Den startades upp i mars 2009 för TV4 under namnet Motorbloggen TV4. Bloggen drivs av endast en person i en skön mix av bilder, klipp och egna reportage varje vecka, samt resor till olika länder i viss mån. Den blev en hit redan från början och den gick så bra att servern brakade då den låg på TV4Nyheterna Umeås lokala server.

Facebook blev då räddningen och 2014 hade Motorbloggen nåt 10.000 likers. Men samma år så la TV4 ner sina lokala stationer och bloggen fick då också gå i graven till alla läsares ilska, det var då iden om MOS föddes. Detta var en färdig nisch och en guldsko som TV4 inte tog till vara på, alldeles för bra för att efter fem års hårt arbete 24-7 bara lägga ner. Så efter två månaders frånvaro från motorbloggande så startades Motorblog of Sweden upp på Facebook till mångas glädje.

I dag ett år senare så har MOS läsare i 45 länder och över 11.200 likers trots att den bara skrivs på svenska, och en egen YouTube-kanal med nästan 800 prenumeranter. Det är fortfarande en "one man show" med samma koncept som tidigare fast med bättre kamerautrustning och redigering än tidigare, tack vare produktionsbolaget Neat Solution AB.

I november förra året var MOS inbjuden till SEMA Show i Las Vegas av företaget Meguiars Sverige bland världseliten inom bilbyggare fanns på plats, där ett motorprogram som var tänkt bara för MOS spelades in. Det programmet blir nu det första avsnittet av sex i vinterns kommande tv-serie för TV4 Sport "Bilbyggarna" som Neat Solution just nu spelar in nu under sommaren i Sverige.

Inspelningarna avslutas i november i år med filmning i både Los Angeles och Las Vegas där svenskamerikaner kommer att följas med sina bilbyggen till världens största motormässa SEMA Show. Förhoppningen är att det ska bli fler säsonger av Bilbyggarna, samt att MOS ska växa ännu mer, bli helt självgående av intäkter, då det i dagsläget helt sponsras av produktionsbolaget Neat Solution AB.

• Motorsport

• mediaproduktion
  • mos
  • motor
  • motorblog of sweden
  • neat solution
  • reportage
  • the sema show

Över 20-års erfarenhet av filmproduktion med stor multikompetens. Har de senaste 14-åren jobbat åt TV4 och är en helt självgående videoreporter och producent. Har helt ensam producerat en TV-serie i sex delar (Racers), två dokumentärer, samt nyhetsinslag och motorreportage för TV4. Men i oktober 2014 så startade jag upp Neat Solution AB, och tidigare samma sommar också motorsajten MOS – Motorblog of Sweden som är en av Sveriges populäraste motorbloggar med läsare i 45 länder. Jag erbjuder även mina kunder en utbildning inom social media, och hur man ska jobba för att hålla sina sidor levande och intressanta.

Mikael Liljeholm

Presskontakt VD och producent Mediaproduktion, reportage, in som utrikes 076-7776668