CDON.COM FÖRVÄRVAR 90 % AV INTERNETBUTIKEN NELLY.SE

Nordens ledande underhållningsdetaljist CDON AB (CDON.COM) tillkännagav idag att de tecknat avtal om att förvärva 90 % av aktiekapitalet i den snabbväxande modedetaljisten NLY Scandinavia AB (Nelly.se) för 14,6 miljoner kronor i kontanter. Nelly.se startades 2003 och har sedan dess vuxit till en av Sveriges ledande modebutiker på internet. Köpet är ett led i CDON.COM’s tillväxtstrategi inom internetbaserad detaljhandel. Från att ursprungligen ha sålt underkläder för kvinnor har Nelly.se utvecklat ett bredare modesortiment med välkända varumärken, såsom French Connection, DKNY, Calvin Klein, Dolce & Gabbana, Day, Pepe Jeans, Björn Borg, Svea med flera. Vid årsskiftet lanserades även en modeavdelning för män. Nelly.se riktar sig mot modemedvetna svenskar mellan 15 och 35 år och har ungefär 40.000 registrerade kunder. Det brutna bokslutsåret 2005/2006, till och med den 31 augusti, redovisades en intäkt på 10,7 miljoner kronor, vilket är ökning på 98 procent jämfört med föregående bokslutsår. Företagets grundare och ledning kommer att arbeta vidare i bolaget, som för närvarande har sju anställda. Mikael Olander, VD på CDON.COM kommenterade: ”Nelly.se har en attraktiv och efterfrågad tjänst och är en av de mest välkända och snabbväxande internetbutikerna i Sverige. Genom köpet får vi ett starkt fäste i modesegmentet vilket vi är övertygade om blir nästa stora tillväxtsegment på internet. Nelly.se delar målgrupp med flera bolag inom MTG-koncernen såsom CDON.COM, TV3, TV6 och Playahead, vilket öppnar för en rad synergier och operationella fördelar i affären.” ”2006 var CDON.COM en av Sveriges tio snabbast växande företag enligt Ahrens Rapid Growth. Genom förvärvet har vi möjlighet att använda den erfarenhet och de prestationer vi uppnått för att bygga vidare på Nelly.se’s framgång och bli en ledande internetaktör även inom mode-handeln. Nelly.se har en stark expansionspotential, både på den svenska marknaden och internationellt.” Bildmaterial Pressbilder för redaktionellt bruk finns tillgängliga på http://www.newsdesk.se/pressroom/cdon Kontakt För mer information, kontakta Mikael Olander VD CDON.COM E-post: mikael.olander@cdon.com Tfn: 040 601 61 01, 0736 99 28 81 Om CDON.COM CDON.COM är Nordens största Internetbutik med försäljning av musik, film, spel, böcker och hemelektronik. Företaget är lönsamt och under kraftig tillväxt (omsättning 2006, 740 miljoner kronor). Huvudkontoret är beläget i Malmö. CDON.COM ingår i börsnoterade mediekoncernen MTG, Modern Times Group AB, www.mtg.se. Inom MTG-koncernen finns välkända varumärken som bl a TV3, TV6, Viasat, Strix Television, RIX FM och Playahead. MTG handlas på OMX Nordiska Börs Large-Cap-lista under symbolerna ’MTGA’ och ’MTGB’.