Brain Academys film ”Quick” fick sju Guldbagge-nomineringar

Den svenska triller-filmen “QUICK” (internationell titel: ”The Perfect Patient”, producerad av Brain Academy, en del av NENT Studios, har fått 7 nomineringar i den svenska Guldbaggegalan.

Nomineringarna är:

• Bästa manliga huvudroll: Jonas Karlsson
  • Bästa kvinnliga biroll: Alba August
  • Bästa manliga biroll: David Dencik
  • Bästa foto: Ragna Jorming
  • Bästa manus: Erlend Loe
  • Bästa klippning: Rickard Krantz
  • Bästa mask/smink: AnnaCarin Lock

”QUICK” är en gripande journalistisk thriller som bygger på den fängslande och sanna historien bakom en av Sveriges största rättsskandaler. Filmen berättar historien om journalisterna Hannes Råstam (Jonas Karlsson: ”Snömannen”) och Jenny Küttim (Alba August: ”Jordskott”) som ensamma bestämmer sig för att ta sig ann lögnerna som fällde Thomas Quick (David Dencik: ”No Time to Die”), Sveriges värsta seriemördare.

Peter Settman, grundare och VD för Brain Academy: “Sju prestigefyllda Guldbagge-nomineringar, ett tydligt kvitto på att vi gör riktigt bra innehåll. Filmen “Quick” visar att vi på Brain Academy har en unik förmåga att attrahera de absolut bästa talangerna och att berätta relevanta och övertygande historier, som dessutom håller en hög internationell klass.

“QUICK” har producerats av Helena Danielsson, Brain Academy, i samproduktion med Film i Väst, Nordsvensk Filmunderhållning, Umedia Belgien samt Nordisk Film och TV4, med stöd från Svenska Filminstitutet och Nordisk Film & TV Fond. Filmen har regisserats av Mikael Håfström och manus har skrivits av Erlend Loe, inspirerad av Hannes Råstams prisbelönta bok ”Fallet Thomas Quick – att skapa en seriemördare”.

Guldbaggen har delats ut årligen sedan 1964 för framstående insatser inom svenska filmer. Detta år presenteras 19 Guldbaggevinnare inom olika kategorier, varav ”QUICK” är nominerade i sju. Årets gala kommer att hållas på Cirkus i Stockholm den 20 januari.

Hösten 2019 valdes “Quick” ut som en av tre svenska finalister i den 92:a omgången av amerikanska Oscars-priset.

• Art, Culture, Entertainment

• brain academy

About Nordic Entertainment Group:

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) is the Nordic region’s leading entertainment provider. We entertain millions of people every day with our streaming services, TV channels and radio stations, and our production companies create content that is experienced around the world. We make life more entertaining by telling stories, touching lives and expanding worlds – from live sports, movies and series to music and original shows. Headquartered in Stockholm, NENT Group is listed on Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ and ‘NENT B’).

Our studio business, NENT Studios, is behind acclaimed works in multiple genres ranging from factual, documentary and reality to game shows, lifestyle and drama. A total of 32 different companies in 17 countries make up the studios division. The local presence means that we work with some of the most talented and creative people in each of our markets. This content is then available on our own channels and platforms, and also sold to other entertainment providers in over 240 territories worldwide.

Please follow us in social media: FacebookTwitterLinkedInYouTubeVimeo and Instagram

Yvonne Thomsen

Press contact Development and Communications Manager NENT Studios Communication +45 22356035

Nicholas Smith