Henrik Asmussen tar över som VD på Splay One och Victor Ljungberg stannar som strategisk rådgivare

Till hösten ska Splay One leta ny ägare, samtidigt lämnar Victor Ljungberg som VD. Victor tar nu rollen som strategisk rådgivare och fokuserar på Splay Ones strategiska utveckling. Henrik Asmussen, tidigare Vice VD och CFO på Splay One, tar över som VD för bolaget med omedelbar verkan.

Splay One, ett NENT Studios-bolag, är Nordens ledande spelare inom Influencer Marketing, Branded Content och Brand Safe Video Advertising. Historiskt kända för att vara ett av de första influencerbolagen, Splay One har under senaste åren haft en stark tillväxtresa och utvecklat affärsmodellen till att fokusera på ett bredare erbjudande inom digital marknadsföring. Som tidigare kommunicerat går Splay One nu in ett nytt kapitel med en ny ägare förhoppningsvis redan till hösten.

Victor Ljungberg har varit en del av bolaget sedan start och har de senaste sju åren byggt upp bolagets försäljning och utvecklat byråverksamheten för att nu senast fullt satsa på strategi och affärsutveckling. Nu väljer Victor att lämna VD-posten medan han samtidigt stanna kvar som strategisk rådgivare.

Victor Ljungberg: ”Splay One har under min tid gått från källarbolag till nordisk ledare inom Influencer Marketing, Branded Content och Brand Safe Video Advertising. Nästa ägare har en mycket intressant resa att se framemot. Jag kommer nu att fokusera på Splay Ones strategiska utveckling. Henrik Asmussen har varit en utomordentlig sparringspartner och han är helt rätt person att driva bolaget vidare.”

Henrik Asmussen kommer senast från NENT Studios och MTG:s strategiavdelning. Han anslöt till Splay One för två år sedan och under tiden varit bolagets Vice VD och CFO.

Henrik Asmussen: ”Jag har fått möjligheten att lära känna företaget och dess ständiga utveckling på nära håll. Tillsammans med Victor och alla anställda på Splay One har vi byggt ett starkt nordiskt bolag med goda förutsättningar att fortsätta transformera mediemarknaden.”

Från att Henrik Asmussen tillträder som VD kommer Martin Sadik, tidigare Head of Finance in Norden på Splay One, att ta över rollen som CFO.

Splay One har mer än 105 anställda i fyra länder och har senaste räkenskapsåret visat en omsättning på över 250 MSek. Företagets fokus har legat inom Online Video marknadsföring och mestadels fokuserat branded entertainment – en ny typ av videomarknadsföring på tittarnas villkor. Idag jobbar Splay One med några av de största varumärkena i Norden; Arla, Rema1000, DR, ACO mfl.

About Nordic Entertainment Group:

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) is the Nordic region’s leading entertainment provider. We entertain millions of people every day with our streaming services, TV channels and radio stations, and our production companies create content that is experienced around the world. We make life more entertaining by telling stories, touching lives and expanding worlds – from live sports, movies and series to music and original shows. Headquartered in Stockholm, NENT Group is listed on Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ and ‘NENT B’).

Our studio business, NENT Studios, is behind acclaimed works in multiple genres ranging from factual, documentary and reality to game shows, lifestyle and drama. A total of 32 different companies in 17 countries make up the studios division. The local presence means that we work with some of the most talented and creative people in each of our markets. This content is then available on our own channels and platforms, and also sold to other entertainment providers in over 240 territories worldwide.