En långsammare rostning för en mer intensiv smak

För att kunna njuta av och upptäcka nya Crealto Limited Edition Grand Cru från Nespresso har Mauro Colagreco utvecklat fyra exklusiva och smakrika Crealto-recept, så att alla kaffeälskare kan avnjuta Crealto i nya spännande kombinationer; Dark Coco Zest, Velvet Pistachio, Oriental Perfume Espresso och Orange Refresher.

Dark Coco Zest by Mauro Colagreco

Ingredienser

-       2 kapslar Crealto (2 x 40ml)

-       100 ml mjölk

-       2 matskedar kakao

-       100 ml osötad kokosmjölk

-       1 matsked socker

-       Skalet av ¼ ekologisk citron

-       Krossad is

-       3 isbitar

Gör så här

Blanda mjölken med kakaopulver. Tillred 2 Espresso Crealto i en shaker och tillsätt 3 isbitar, kokosmjölk, socker och citronskal. Häll den kakao-smaksatta mjölken i tillredningen och skaka kraftigt. Fyll ett Recipe-glas med krossad is och häll i den väl vispade blandningen.

Velvet Pistachio by Mauro Colagreco

Ingredienser

-       2 kapslar Crealto (2 x 40 ml)

-       20 ml hett vatten

-       Pistagemjölk (30 g rostade pistagenötter + 125 ml mellanmjölk)

-       80 ml mjölk

-       10 kardemummafrön

-       1 matsked socker

Gör så här

Förbered pistagemjölken genom att blanda rostade pistagenötter med mjölk. Filtrera med en sil och använd 50 ml av tillredningen.

Värm 80 ml mjölk tillsammans med tio kardemummafrön i en kastrull tills det börjar sjuda. Ta bort kastrullen från värmen och låt dra i 10 minuter innan du filtrerar det genom en sil. Skumma sedan kardemummamjölken med mjölkskummaren Aeroccino eller ångfunktionen på din maskin.

Häll pistagemjölken i ett Recipe-glas. Tillred 2 Espresso Crealto och tillsätt 20 ml hett vatten. Häll försiktigt kaffet på pistagemjölken. Toppa tillredningen med det kardemummadoftande mjölkskummet.

Oriental Perfume Espresso by Mauro Colagreco

Ingredienser

-       1 kapsel Crealto (40 ml)

-       80 ml mjölk

-       2 ml mandelsyrup

-       Kryddsyrup (80 g socker + 80 ml vatten + 2 anisstjärnor + 1 kanelstång + 6 myntablad)

Gör så här

Värm alla ingredienser till kryddsyrupen på svag värme i en kastrull tills det sjuder. Låt stå i fem minuter och sila därefter.

Häll 8 ml av den ännu ljumma kryddsyrupen i ett Espresso-glas och tillred en Espresso Crealto. Blanda mandelsyrup med mjölk och tillred ett smaksatt mjölkskum genom att använda mjölkskummaren Aeroccino eller ångfunktionen på din maskin. Häll försiktigt mjölkskummet över tillredningen.

Orange Refresher by Mauro Colagreco

Ingredienser

-       2 kapslar Crealto (2 x 40ml)

-       Apelsinsyrup (100 g socker + 100 ml vatten + skalet av en apelsin)

-       2 kryddnejlikor

-       Skalet av en ¼ ekologisk apelsin

-       Krossad is

-       2 isbitar

Gör så här

Låt alla ingredienser i apelsinsyrupen sjuda på svag värme i en kastrull. Låt den stå i 5 minuter och sila därefter blandningen.

Fyll ett Recipe-glas med krossad is, men lämna 3 cm vid toppen. Lägg sedan i apelsinskal och häll på 0,5 dl av apelsinsyrupen.

Tillred 2 koppar Espresso Crealto i en shaker och tillsätt 2 kryddnejlikor och 2 isbitar. Skaka och häll sedan försiktigt blandningen genom en sil över den krossade isen.

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 50 länder och har 7 000 anställda. 2011 hade Nespresso 270 exklusiva butiker världen över. Mer information finns på www.nestle-nespresso.com.

Relaterat innehåll