Master Origin Nicaragua La Cumplida Refinada

Nespresso lanserar La Cumplida Refinada - kaffe med smak av Nicaragua

Med hantverket i fokus introducerar Nespresso Master Origin Nicaragua La Cumplida Refinada. På bönor från Nicaragua och med en speciell fermentering har Nespresso tagit fram årets första säsongskaffe från det centralamerikanska landet. Serien Master Origin lyfter fram kaffe av högsta kvalité, där bönornas ursprung och den lokala kunskapen inom kaffeframställning ger en unik smakprofil.

Nespressos kaffeexpeerter har under flera år jobbat nära lokala kaffebönder i Nicaragua för att lära sig hur de jobbar med kaffe från böna till kopp. Med denna kunskap i ryggen har man tagit fram ett kaffe gjord på bönor från regionen och med den lokala produktionstekniken som tillvägagångsätt. Säsongskaffet Master Origin Nicaragua La Cumplida Refinada är Nespressos senaste Limited Edition-kaffe och kommer finnas för både Vertuo- och Originalsystemet.

Historien bakom La Cumplida Refinada
Kaffebönder i Nicaragua är kända för att odla kaffe på ett mindre område vilket innebär ett begränsat antal bönor per skörd. Nespresso märkte att de skickliga kaffebönderna i Nicaragua började experimentera mer med produktionsprocessen, i synnerhet gällande fermenteringen. Likt vin, så är det under jäsningen som kaffet får sin sanna smak och lukt. Denna utveckling var det som intresserade Nespresso till att resa till Nicaragua 2018.

I samarbete med lokala kaffeodlare från regionen La Cumplida utförde Nespresso hundratals tester för att utforska och bemästra jäsningsprocessen. Det man upptäckte var att genom att försiktigt spreja handplockade kaffebönor med naturlig jäst och låta dem fermenteras i 72 timmar fick man fram en söt men lätt profil med starka toner av frukt. Processen avslutas med att kaffet får torka i 2–3 veckor.

För att stödja den lokala växtligheten planterar Nespresso 100 000 träd med mål att skydda naturen och samtidigt bibehålla en hållbar produktion av högkvalitativt kaffe i regionen.

För att till fullo njuta av Master Origin Nicaragua La Cumplida Refinada rekommenderar vi att dricka det svart men passar även bra att drickas tillsammans med mjölk/plantbaserad mjölk.

Kapslarna återvinns på närmsta metallåtervinning
Nespressokapslarna är gjorda av aluminium som är det ultimata materialet för att skydda kvaliteten på kaffet och som också är oändligt återvinningsbart. Nespressokapslar återvinns enkelt på din närmaste återvinningsstation för metallförpackningar i någon av Sveriges 5 800 återvinningsstationer eller i närmsta Nespresso Boutique. Kapslarna återvinns som de är, med kaffesumpen kvar.

Master Origin Nicaragua La Cumplida Refinada finns att köpa från och med den 22 mars till en kostnad av 64 SEK (10 kapslar) för Vertuo och 50 SEK (10 kapslar) för Original i Nespressos boutiques samt på www.nespresso.com/se.

Nestlé Nespresso SA är en pionjär inom premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Företaget arbetar med över 110 000 bönder i 15 länder genom hållbarhetsprogrammet AAA Sustainable QualityTM Program för att säkerställa ett hållbart jordbruk på gårdar och de omgivande landskapen. Programmet lanserades 2003 i samarbete med The Rainforest Alliance och hjälper till att förbättra avkastning och kvalitet på skördar, säkerställa ett hållbart utbud av högkvalitativt kaffe och förbättra försörjning för bönderna och deras samhällen.

Nespresso har huvudkontor i Lausanne, Schweiz, och är verksamt i 82 länder med över 13 900 anställda. År 2020 hade Nespresso 816 butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, besök Nespressos företagswebbplats www.nestle-nespresso.com.

Ossian Kjellström

Presskontakt Adviser, Story Relations +46 73 742 74 41

Linda Fazekas

Presskontakt Nordic Marketing Manager 0703032043

Nespresso grundat 1986 erbjuder kaffe av högsta kvalitet samt stiliga och användarvänliga kaffemaskiner.

Nespresso grundat 1986 erbjuder snygga och användarvänliga kaffemaskiner som passar alla önskemål när det gäller kaffe. Beroende på modell så erbjuds allt från vanlig kopp kaffe, Espresso eller kaffe med färsk mjölk såsom t.ex. Cappuccino eller Latte.

Nespresso väljer endast de bästa kaffebönorna från världens bästa skördar, så kallat ”gourmetkaffe” som uppvisar en hög nivå av aromatisk förfining. Dessa utvalda kaffebönor utgör 1-2 % av världens totala kaffeproduktion.

Det färskmalda kaffet är inpackat i aluminiumkapslar som är återvinningsbara genom det svenska systemet med ca 5 800 stationer i hela Sverige. Lämna kapslarna som de är till metallåtervinning d.v.s. kaffet behöver inte separeras från kapseln.

Nespresso-kaffe kan enkelt köpas via:
• Nespresso Club på 0200 456 600
• www.nespresso.com
• Nespresso Boutique i Stockholm, Göteborg och Malmö
• Mobila Nespresso-applikationer för iPhone, Android och BlackBerry.