Nespresso möter gastronomi i världsklass

Nespresso möter gastronomi i världsklass

Sedan 2008 har Nespresso varit officiellt kaffe och en av de största sponsorerna till Bocuse d’Or. I samband med att den europeiska uttagningen, Bocuse d’Or Europe 2014, kommer till Stockholm öppnar Nespresso L’Atelier Nespresso – en unik gourmetsatsning ledd av Michelin-kocken Mauro Colagreco och världens bästa sommelier Paolo Basso samt renommerade kockar som Melker Andersson och andra gästkockar. Genom partnerskapet skapas en naturlig koppling mellan kaffe och gastronomi i världsklass.

Parallellt med Bocuse d’Or Europe 2014 kommer Nespresso under fem dagar visa upp och dela med sig av sin kaffeexpertis på L’Atelier Nespresso. L’Atelier Nespresso är en tillfällig restaurang i världsklass öppen för Clubmedlemmar och speciellt inbjudna gäster. Varje dag kommer fyra olika kaffemoment ske, från exklusiv frukost till middag via lunch och Café Gourmand.

Dagarna på L’Atelier börjar med ”Breakfast at home” som serveras i samarbete med restaurang BROMS. Frukosten följs av “Family Lunch” – en femrättersmeny där en utvald Nespresso Grand Cru inkluderats i varje rätt. Samtliga rätter tillagas av en framstående kock. Eftermiddagarna bjuder på “Nespresso Café Gourmand” under ledning av Hela Sverige bakar-vinnaren Christina Gyllner i samarbete med Nespresso baristas. Här bjuds det på en bakverksupplevelse utöver det vanliga.

Dinner downtown med stjärnkockar
Kvällarna på L’Atelier bjuder på “Dinner downtown” - en sexrättersmeny, återigen framtagen och serverad av några av världens främsta kockar. Mauro Colagreco serverar rätter med Indriya from India Grand Cru, för att skapa en extraordinär och överraskande smakupplevelse för sina gäster. Veckans övriga kockar är alla skandinaviska. Melker Andersson sätter prägel på maten med hjälp av Kazaar Grand Cru. Även norska Terje Ness tillagar anrättningar med Kazaar Grand Cru, Jouni Toivanen från Finland smaksätter med Arpeggio Grand Cru, och Per Thostesen från Danmark använder sin kreativitet med Livanto Grand Cru.

– Nespresso med sin kaffeexpertis har en naturlig koppling till högklassig och innovativ matlagningskonst. Det känns fantastiskt att kunna bjuda in våra kunder och andra viktiga personer i vårt nätverk till L’Atelier och dessutom välkomna alla dessa förstklassiga kockar, sommelierer, konditorer och baristor till Stockholm. Vi arbetar ständigt med att erbjuda våra kunder absolut bästa kvalitet och vad passar då bättre än att bjuda in till denna gastronomiska upplevelse, säger Andréanne Silén, Country Business Manager, Nespresso Sverige.

Utöver dessa världsledande kockar kommer framstående sommeliers samarbeta med baristor för att skapa en symfoni mellan mat och dryck. Bland sommelierna finns Paolo Basso, Coffe Sommelier 2009 och utnämnd till ASI World Best Sommelier 2013-2016. Även Daniella Illerbrand, en av Sveriges främsta sommelier och deltagare vid Nespresso Coffee Sommelier Program, finns på plats under veckan.

Nestlé Nespresso SA är pionjär och den ledande globala aktören på marknaden för premiumportionerat kaffe av högsta kvalitet. Nespresso med huvudkontor i Lausanne, Schweiz, finns i mer än 60 länder och har över 9 500 anställda. I 2013 hade Nespresso fler än 320 egna, exklusiva butiker i nyckelstäder världen över. För mer information, vänligen se www. nespresso.com.

Nespresso Chef Academy
Under tävlingsveckan arrangeras även Nespresso Chef Academy – ett utbildningsprogram som syftar till att förmedla kunskap kring kaffe och hela dess värdekedja. Detta görs genom att bjuda in kockar och sommeliers i toppklass för att möta kaffeexperter från Nespresso och dela samt utveckla sitt gemensamma intresse för kvalitet och gastronomi.

Nespresso Chef Academy är en del av det större Coffee Expertise program som Nespresso driver för att undervisa hur kaffe kan paras ihop med mat, vin och alkohol. Dessa utbildningstillfällen visar de oändliga möjligheter kulinariska experter kan ha med kaffet både som ingrediens och som dryck till olika måltider.

I år är det första gången som Nespresso Chef Academy kommer till Stockholm och samtidigt femårsjubilerar programmet. Detta firar vi tillsammans med tolv internationella kockar, alla med stjärnor i Guide Michelin, Nespresso Chef Academy i Stockholm leds av Guiseppe Vaccarini, Best Sommelier of the world 1978 tillsammans med Nespresso Sensory Expert Edouard Thomas. Deltar gör bland andra Daniel Kruse från danska Larssons – framröstad till Danmarks Årets Kock 2012, med ett rykte om att skapa landets bästa desserter. Eric Chavot, utnämnd till en av Frankrikes 100 bästa kockar någonsin, är ytterligare en av de många framstående kockarna som deltar under detta tvådagars program.

För ytterligare information om Nespresso, vänligen kontakta:
Andréanne Silén, Country Business Manager, andreanne.silen@nespresso.com, Tel: +46 8-506 673 00

För bilder, praktiska frågor och produktinformation, vänligen kontakta:
Nina Brogård, Wenderfalck, nina@wenderfalck.com, Tel. + 46 76 20 64 777