Internationella kaffedagen den 29 september - Kaffefestival på Friends Arena

I snitt dricker svenskarna tre koppar kaffe om dagen vilket gör oss till ett av världens mest kaffedrickande folk. Den 29 september är det kaffets dag. Det firar Nestlé Professional genom att arrangera Coffee Professionals Festival. Festivalen hålls på Friends Arena där vi bland annat bjuder på en unik kaffelansering, tävling i kaffekoppning och workshops med våra kaffeexperter och sensoriker. Kaffefestivalen är kostnadsfri och öppen för alla som arbetar med kaffe på den professionella marknaden.

Lär dig kombinera kaffe och mat på rätt sätt

Kaffe innehåller dubbelt så många smakämnen som vin. De många smakerna gör kaffet till ett bra komplement till desserter och som avslutning på en måltid. Om man matchar kaffe med rätt mat behåller både kaffet och maten sina karaktärer. En av våra baristor lär dig hur du lyckas kombinera rätt.

Kaffet riskerar att ta slut

På grund av en växande efterfrågan, klimatförändringar och att många odlare inte får tillräckligt med hög avkastning riskerar kaffet att ta slut. Nestlé och Zoégas arbetar för att vi även i framtiden ska kunna dricka kaffe. Bland annat skänker vi 220 miljoner kaffebuskar till odlarna utan motkrav och vi utbildar dem i hållbara och effektiva odlingsmetoder. Kom och lär dig mer om hur vi kan säkra kaffets framtid.

Delta i vår koppningstävling – vinn 10 000 kronor

Ta chansen att tävla i konsten att provsmaka kaffe – kaffekoppning. Tävlingen är öppen för alla och kvaltävlingar pågår löpande. Finalen hålls på scen kl 17.00. Första pris är 10 000 kronor.

Hur påverkas din kaffeupplevelse av miljön omkring dig?

Upptäck hur kaffeupplevelsen förändras beroende på vilken miljö du befinner dig i och hur dina sinnen stimuleras -genom VR.

Nestlé 150 år

Nestlé fyller 150 år och det firar vi genom att bjuda er på en glimt av Nestlé runt om i världen. Välkomna att ta del av lokala sötsaker, ta en tur vid fussball-bordet eller häng i vår lounge.

Anmäl dig genom att skicka ett mail till npsupport@se.nestle.com.

Ange namn på samtliga besökare samt eventuella allergier.

Coffee Professionals Festival är öppen från kl 15.00 till kl 18.00. Du hittar oss på Friends Arena.

Mikael Lindgren

Presskontakt Kommunikationschef, Nestlé Sverige Consumer & Corporate Communications +46 768 798 513

Välkommen till Nestlé Sverige!

Nestlé Sverige marknadsför och säljer en rad starka varumärken till konsument såsom NESCAFÉ, Nestlé barnmat, konfektyr som SMARTIES, LION och AFTER EIGHT, frukostflingor som CHEERIOS och FITNESS, ZOÉGAs kaffe, NESCAFÉ DOLCE GUSTO .

På den svenska marknaden finns även;
Nespresso, som marknadsför kaffemaskiner och drycker i ett stort urval av kapslar
Nestlé Purina säljer katt- och hundmat under varumärken som Gourmet och Pro Plan
Nestlé Professional marknadsför drycker och servicekoncept till hotell, restauranger, caféer
och andra storhushållsområden
Nestlé Health Science med nutritionsprodukter till vårdsektorn och Resorb
Alla våra produkter tillverkas med målsättningen att ge konsumenterna en kvalitetsprodukt som både smakar gott och gynnar en hälsosam livsstil.
Nestlé omsätte 44,1 miljard CHF, 2014 och har ca 340 000 medarbetare.
I Svergie arbetar 603 personer.
För oss på Nestlé är Creating Shared Value (CSV), det sätt som vi driver vår verksamhet på.
Nestlés främsta fokusområden kring CSV är; Nutrition, vatten och jordbruksutveckling.
CSV innebär ett långsiktigt hållbarhetsarbete inom alla områden där företaget verkar, och som ger alla led i värdekedjan någon form av vinst.
CSV ingår också i Nestlés Affärsprinciper som omfattar efterlevnad av lagar och förordningar- från EU´s lagstiftning till FN´s Global Compact, ILO´s konventioner samt lokala- och internationella lagar och regelverk.

Nestlé Sverige