Nestlé Professional sätter nytt fokus på den nordiska affärsverksamheten

Nordiska Nestlé Professionals ledning har informerat JEDE AB:s styrelse och fackrepresentanter att företaget har inlett en genomgång av den nordiska affärsenheten i syfte att stärka verksamheten i regionen.

Företaget söker lösningar för att möjliggöra en fortsatt positiv och marknadsorienterad utveckling för de regionala dotterbolagen (JEDE och Kaffeknappen) och en mer hållbar framtid för verksamheten.

Den föreslagna organisationsförändringen innebär att JEDEs huvudkontor i Mariestad kommer att integreras i Nestlé Professionals organisation med säte i Helsingborg. Varumärket JEDE kommer att ingå som en del av Nestlé Professionals produktportfölj med fikalösningar för den nordiska regionen.

De förändringar som för närvarande diskuteras kan komma att påverka de 39 anställda på JEDE i Mariestad med ett stort antal uppsägningar som följd. Ett antal medarbetare kommer att erbjudas anställning inom Nestlé.

Idag har företaget informerat medarbetare, affärs- och sociala partners samt representanter för Mariestads kommun om de förestående planerna.

- “Vi kommer att göra allt vi kan för att stödja våra medarbetare i denna process genom att samtala öppet och så ofta som möjligt under den här tiden. Genom hela den interna diskussionen och inför MBL-förhandlingarna kommer vårt fokus och engagemang fortsättningsvis vara att först och främst bevara jobb och därefter att säkerställa kontinuitet i våra affärsrelationer med värderade JEDE-återförsäljare, samtidigt som vi bygger grunden till en ökad tillväxt för framtiden genom att ge ökade möjligheter för alla våra kunder, säger
Cam Ducharme, Country Business Manager, Nestle Professional Nordic

Nestle ProfessionalNestlé Professional verkar inom området drycker för den kommersiella restaurangnäringen och den institutionella marknaden (arbetsplatser, utbildningsverksamhet etc.) och tillhandahåller varma och kalla ej kolsyrade drycker inom välkända varumärken som: ZOÉGAS, NESCAFÉ, COFFEE-MATE, NESQUIK, NESTEA och VITALITY . Företaget erbjuder också dryckessystem inom varumärkena: JEDE, NESCAFÉ ALEGRIA, NESCAFÉ MILANO och VIAGGI genom NESCAFÉ. KAFFEKNAPPEN
är Nestle Professionals Super Premium operatör för drycker..

Globalt finns Nestlé Professional i över 90 länder och har mer än 10000 medarbetare, med stor kunskap och kompetens inom varma och kalla drycker.

För mer information vänligen kontakta:
Marie Louise Elmgren, Informationschef
Nestle Sverige AB