Nestlé säljer Hemglass till Varsego Sverige AB

Nestlé säljer Hemglass till Varsego Sverige AB

Nestlé säljer Hemglass-verksamheterna i Danmark och Sverige. Hemglass i Sverige övertas av Varsego Sverige AB per den 31 december 2013. Nestlé har sedan 2002 ägt Hemglass, som i Sverige har 7 medarbetare och cirka 250 glassbilar.

Hemglass bildades i Sverige 1968 och har också aktiviteter i grannländerna Danmark och Norge. I Sverige övertas verksamheten av Varsego Sverige AB som har funnits sedan 2009 och som säljer och marknadsför produkter till huvudsakligen servicehandeln. Alla medarbetare i Hemglass, Sverige kommer att följa med över till den nya ägaren Varsego Sverige AB, som kommer att fortsätta verksamheten enligt nuvarande franchisemodell

“I den här försäljningsprocessen har det varit oerhört viktigt för oss att hitta en köpare som respekterar Hemglass", säger Peter Svensson, Chef för Nestlé Norden.

Varsego Sverige AB har en omsättning på ca 450 MSEK och ser fram emot att överta ägarskapet av Hemglass:

”Vi har stor respekt för det övergripande arbete som Nestlé har lagt ner på Hemglass och vi ser fram emot att utveckla verksamheten i samarbete med Hemglass’ duktiga medarbetare och franchisetagare. Hemglass är ett välkänt varumärke med en unik kunskap om försäljning av frysta produkter, huvudsakligen glass till hushållen och vi ser stora möjligheter att utveckla företaget  och erbjuda ett intressant produktsortiment i framtiden", säger Kenth Lindvall, VD Varsego Sverige AB.

Martin Broberg, corporate communications manager, Nestlé Danmark
+45 2321 2371 eller martin.broberg@dk.nestle.com