Nestlés halvårsresultat  för 2013 visade på en lönsam tillväxt

Nestlés halvårsresultat för 2013 visade på en lönsam tillväxt

Krisen i Europa har satt sina spår även hos världens största livsmedelsproducent som trots det visar en lönsam tillväxt.
Här i Sverige har vi kunnat se en lågkonjunktur bland hushållen men nu finns tecken på en ökning av den privata konsumtionen.

Nestlés första sex månader gav en omsättning på 45,2 miljarder CHF och ett överskott på 5,1 miljarder CHF.

• Försäljningen har gått upp med 5.3% till CHF 45.2 miljarder CHF, 4.1% tillväxt

• Verklig intern tillväxt med 2.7% under det första halvåret: med bidrag från alla tre kontinenterna (Europa, Asien/Afrika/Oceanien och Nord- och Sydamerika)

• Utsikt för 2013: cirka 5% organiskt tillväxt med förbättrad marginal och underliggande vinst per andel i fast valuta.

"Under det första halvåret har vi levererat ett balanserat resultat både på topp- och bottenlinje, i en miljö av lägre tillväxt och lägre råvaruomkostnader.  Den organiska tillväxten har varit något dämpad som en återspegling av lägre priser på marknaderna, och vi har haft lägre insatskostnader för att möta dagens mer värdemedvetna konsumenters förväntningar. Detta kombinerat med väsentligt ökad nvestering i våra varumärken, leverans av starkare volymutveckling, och en förbättrad rörelsemarginal. Vi förväntar oss att denna tillväxt ska fortsätta under det kommande halvåret och därmed ge oss möjlighet att leverera det förväntade årsresultatet på cirka 5% organisk tillväxt och med förbättrade marginaler och underliggande vinst per andel i fast valuta, säger Paul Bulcke, Koncernchef, Nestlé S.A.."

“ Första halvåret har präglats av den pågående lågkonjunkturen bland hushållen, även om det finns tecken på att den privata konsumtionen återigen ökar. Vår försäljning av Nescafé Dolce Gusto och Nespresso fortsätter att växa starkt. Svängningarna i råvarupriserna på kaffe har dock medfört en generellt mer turbulent konkurrenssituation på den svenska kaffemarknaden, och företaget har
genomgått en övergripande prisdiffrentiering av Zoégas kaffesortiment och en omstrukturering av Nestlé Professional inom Out of Home sektorn, där vi nu har samlat all expertis under ett och samma tak. Åtgärder som gör att vi står bra rustade att möta handelns och våra konsumenters önskemål inför den kommande perioden, säger Magnus Nordin, VD Nestlé Sverige AB.

Mer detaljerat: : http://www.nestle.com/media/mediaeventscalendar/allevents/2013-h1-results

För mer information vänligen kontakta:
Marie Louise Elmgren, informationschef Nestlé Sverige AB,
Tfn 070-340 92 85, e-post: marielouise.elmgren@se.nestle.com