​Hur kan IT-lösningar hjälpa människor på flykt?

Ett ”mini-LinkedIn” för flyktingar som vill hitta jobb under asylprocessen och få de första viktiga kontakterna in i det svenska arbetslivet. En app som kan visa frivilliga var och när deras hjälp behövs på ankomstboenden och flyktingförläggningar. Eller en webbapplikation som hjälper volontärinitiativet Refugee Phones i deras arbete med att ge människor på flykt en telefon och ett simkort. Det är bara några av de idéer som kommer att utvecklas under eventet ”Hack for Refugees” i Göteborg som startar nu på lördag, 5 december.

Hack for Refugees är ett helt ideellt projekt som under helgen kommer att samla 70 programmerare och utvecklare i Göteborg. Tillsammans kommer de att arbeta för att ta fram tekniska lösningar som på olika sätt hjälper människor på flykt.

Vi på Safer Society Group, som arbetar med att just ta fram smarta tekniska lösningar för att skapa ett bättre och tryggare samhälle, har självklart gått in som partner till eventet. Erik Larkö, som arbetar som utvecklare på Safer Society Group och NetClean, är en av de personer som på sin fritid arbetar med att arrangera Hack for Refugees.

Fem frågor till Erik Larkö
Utvecklare på NetClean/Safer Society Group och engagerad i Hack for Refugees

Hur kan teknik lösa utmaningar för människor på flykt?
Det finns mängder med problem och utmaningar där teknik kan var till jättestor hjälp. Det kan vara allt från att hjälpa människor att hitta varandra, till att snabbt kunna få tag på en tolk, eller rent logistiska lösningar för exempelvis matkassar.

Vem är med på Hack for Refugees?
Det är alla möjliga människor med det gemensamt att vi vill vara med och försöka göra skillnad och bidra med det som vi kan. Intresset har varit jättestort, så vi har tyvärr varit tvungna att till och med tacka nej till folk som anmälde sig. Det positiva är att de fortfarande kan hjälpa till och vara med på hacket på distans, men det är självklart roligare att vara på plats. Det är fantastisk roligt att så många vill engagera sig.

Vad händer med idéerna och projekten efter hacket?
Vi har 16 olika idéer som har kommit in, och vi kommer att arbeta med ett antal av dem under helgen. Alla kommer att vara open source så att vem som helst kan ta vid efteråt och fortsätta utveckla dem. Vår förhoppning är att människor kommer att arbeta vidare på idéerna och att de som kommer från en specifik organisation, som Refugee Phones, kommer att komma till användning direkt.

Varför har du engagerat dig i Hack for Refugees?
Jag vill göra något för att hjälpa till, och programmera är det som jag är duktig på. Därför är det här det sätt som jag allra bäst kan hjälpa till på, och som jag också kommer att kunna engagera mig i under en längre tid.

Vilken idé kommer du att arbeta med under hacket?
Vi som arrangerar Hack for Refugees kommer att arbeta med att bygga en sajt som samlar alla problem som vi har fått in, idéer och förslag på lösningar, kod och färdiga projekt. Där kommer man efteråt att kunna se alla problem, vilka projekt som är påbörjade och vilka tekniska hjälpmedel som finns färdiga. Sajten kommer att samla allt från hacket, men också från andra projekt och hack.

• bolagsnyheter