​Forbes Magazine granskar övervakning i Turkiet

Igår, 25 oktober 2016, publicerade Forbes Magazine en artikel som handlar om övervakning av Internettrafik i Turkiet och företaget Procera Networks, ett amerikanskägt bolag med kontor i Sverige. http://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2016/10/25/procera-francisco-partners-turkey-surveillance-erdogan/#2b8d71a875ce

Utan att på något sätt lägga oss i debatten om hur produkterna används, så har det i branschen länge varit känt att Procera Networks har sålt tekniska lösningar till Turkiet. NetClean har ibland blandats ihop med den affären, vilket har bidragit till rykten om användning av NetCleans produkter i Turkiet.

Med denna viktiga diskussion aktuell vill vi därför återigen förtydliga att NetCleans lösningar aldrig har använts av Turkiet eller av turkiska företag. http://www.mynewsdesk.com/se/netclean_technologies/news/netcleans-produkter-anvaends-inte-av-turkiet-157560

För att undvika missförstånd vill vi också förtydliga att NetCleans produkter enbart används för att detektera och stoppa sexuellt övergreppsmaterial på barn. Vi svarar aktivt nej på förfrågningar om möjligheten att använda eller utveckla vår teknologi för något annat syfte. Vi tror starkt på alla människors rätt att uttrycka sin åsikt och kommer aldrig att bidra till att övervaka eller begränsa yttrandefrihet.

• turkiet