Expertchatt om övervikt

Onsdagen den 16 september klockan 15.00 medverkar Mona Hallin, legitimerad dietist i Stockholm, i Netdoktors Expertchatt. Under 45 minuter ges medlemmar och besökare chansen att få svar på sina frågor kring övervikt, träning och kost.

I Sverige blir allt fler överviktiga och Mona Hallin, som har jobbat som dietist i ungefär 15 år, beskriver utvecklingen som en tickande bomb.
- Ja, ur hälsoperspektiv skulle jag säga att dagens fetma och övervikt är ett mycket stort problem. När antalet personer som lider av övervikt blir allt fler blir det dels kostsamt för samhället men det är framför allt ett stort hälsoproblem för individen.

Hallin berättar för Netdoktor att det allra vanligaste misstaget folk begår när de vill gå ner i vikt är att de har för bråttom.
- Det viktigaste att tänka på innan man påbörjar sin viktnedgång är att vara realistisk. Man bör se över sin nuvarande livssituation och fråga sig själv om man verkligen har den rätta tiden och motivationen för att uppnå sitt mål. Har man inte det är sannolikheten stor att man misslyckas och då är man snabbt inne i ett dåligt mönster igen, säger Mona Hallin.

Nu kan Netdoktors medlemmar och besökare få svar på sina frågor om allt som rör övervikt, träning och kost. På onsdag den 16 september klockan 15.00 finns Mona Hallin till förfogande och delar med sig av sin expertis.

För de som inte har tillfälle att delta i chatten i realtid, finns det möjlighet att skicka in frågor i förväg. Hela chatten kommer sedan att publiceras på Netdoktor så att alla som besöker Netdoktor i framtiden kan ta del av innehållet.

Expertchatt om övervikt
* Hela intervjun med Mona Hallin

För mer information, kontakta: Ann-Charlotte Beckman, VD Netdoktor.se Telefon: 08-545 158 71, mobil: 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

Netdoktor Övervikt är en community för alla som vill ha hjälp med att minska i vikt eller hålla vikten. Mötesplatsen har 15 000 besök per månad och omkring 11 000 medlemmar som interagerar i forum och bloggar. Bakom webbplatsen står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, dietister och journalister. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter. Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med ca 500 000 besök per månad.

• bantningsmetoder
  • banta