”Ingen anledning att känna oro för östrogenbehandling”

Den vanligaste behandlingsmetoden för kvinnor som kommer i klimakteriet är östrogenbehandling, men då studier har visat att användning av östrogen ökar risken för bröstcancer drar sig många kvinnor för dessa behandlingar. Ingemar Joelsson, professor i gynekologi och obstetrik vid Umeå universitet, anser dock att kritiken mot östrogen är något föråldrad.

- Med tidigare östrogen-gestagen-kombinationer har man kunnat se en något ökad risk för bröstcancer men idag finns det nya utvecklade hormonpreparat som är mycket effektiva, och ofarliga. Tyvärr är det dock fortfarande väldigt många som är rädda för att ta östrogen, men med tanke på de nya östrogenbehandlingarna skulle jag vilja säga att det inte längre finns någon anledning att känna oro, säger Ingemar Joelsson, professor i gynekologi och obstetrik vid Umeå Universitet.

Förutom vanliga symtom i klimakteriet som värmevallningar och svettningar vill Ingemar Joelsson även uppmärksamma att den psykiska hälsan påverkas.

- Det är inte ovanligt att kvinnor som kommer i klimakteriet visar tendens till depression och många stör sig lätt på sin omgivning, säger Ingemar Joelsson, Netdoktors expert inom området kvinnlig hälsa.

Nu kan Netdoktors medlemmar och besökare få svar på sina frågor om allt som rör kvinnlig hälsa. På onsdag den 11 november klockan 15.00 finns Ingemar Joelsson till förfogande och delar med sig av sin expertis.

För de som inte har tillfälle att delta i chatten i realtid, finns det möjlighet att skicka in frågor i förväg. Hela chatten kommer sedan att publiceras på Netdoktor så att alla som besöker Netdoktor i framtiden kan ta del av innehållet.

* Expertchatt om kvinnlig hälsa
* "Kvinnor bör inte vara rädda för östrogenbehandling", intervju med Ingemar Joelsson

För mer information, kontakta: Ann-Charlotte Beckman, VD Netdoktor.se Telefon: 08-545 158 71, mobil: 070-954 78 60, e-post: anbe@netdoktor.se

Fakta Netdoktor
Netdoktor.se är Sveriges ledande hälsoportal med cirka 500 000 besök varje månad och omkring 100 000 medlemskap inom 30 olika communities. Bakom Netdoktor.se står ett redaktionellt team av Sveriges ledande läkare, journalister och webbutvecklare som besvarar medlemmarnas frågor och erbjuder hälsonyheter, fakta och erfarenhetsutbyte via forum och bloggar. Det redaktionella materialet är under oberoende kontroll av Netdoktor och dess medicinska experter.

• östrogen
  • östrogenbehandling