Teknisk treenighet driver säkerhetslösningar mot ett effektivare samhälle

Säkerhets- och övervakningssektorn är en stor del av svensk industri och en påtagligt viktig del av samhället. Festivaler, event och andra stora händelser, som är en naturlig del av många städers utbud till sina invånare, kräver en hög närvaro av polis och ordningsvakter. Det kräver också närvaro av pålitlig övervakningsteknik, som gör ordningsmaktens arbete mer effektivt och möjliggör snabba insatser vid eventuella incidenter.

Axis Communications, Blinkfyrar och Blink Services har inlett ett samarbete för att pröva ett helt nytt koncept, baserat på radioteknologin LoRaWAN™. Med en kombination av sensorer på mobila trafikhinder och kamerabevakning ska konceptet göra det enklare och mer effektivt för ordningsmakten att meddelas om händelser som kräver åtgärd. En kamerabild på händelseförloppet gör det enklare att bedöma och besluta om ytterligare insatser.

En stor del av denna teknik är kamerabevakning. Här är Axis med sin världsledande position inom bevakningsdomänen en viktig spelare. Förutom att erbjuda traditionell kamerabevakning utvecklar Axis även kompletterande tekniska lösningar att kombinera med kameror för att ytterligare automatisera bevakningsarbetet. En sådan teknisk lösning är att kombinera små och batterisnåla sensorer som kan upptäcka rörelser och rapportera var rörelsen har skett, så att kameror kan riktas mot rätt position.

Inom samarbetet står Blink Services för den digitala infrastrukturen, LoRaWAN. Blinkfyrar, som driver utvecklingen av innovativa trafiksäkerhetslösningar och digitalisering inom infrastruktur, tillhandahåller IoT-sensorer och mobila trafikhinder. Axis står för integrationen mot Blink Services för att knyta samman sensorinformation till styrning av sina kameror.

Det första resultatet av detta samarbete kommer att visas på Smart City Connection på Eriksbergshallen i Göteborg den 20 september. Smart City Connection är den första öppna mötesplatsen för LoRaWAN i Sverige där även LoRa Alliance™ medverkar.

Om Axis Communications
Axis bidrar till en smartare och tryggare värld genom att utveckla nätverkslösningar som skapar ökad säkerhet och nya affärsmöjligheter. Som branschledande inom nätverksvideo erbjuder Axis produkter och tjänster för videoövervakning, videoanalys, passersystem och ljudsystem. Axis grundades i Sverige 1984 och har idag över 3 000 engagerade medarbetare i mer än 50 länder.

Om Blinkfyrar
Blinkfyrar grundades redan 1960. I snart 60 år har de drivit utvecklingen inom vägvisning och trafiksäkerhet framåt. Utifrån en marknadsledande position arbetar de kontinuerligt med innovation inom trafiksäkerhets- och skyltlösningar för all typ av trafik. De erbjuder ett helt koncept för digitalisering av hela kedjan i arbetet med vägmärken.

Om Blink Services
Blink Services är Sveriges IoT-operatör och tillhandahåller den trådlösa infrastrukturen, LoRaWAN, för uppkopplade saker. Erbjudandet möjliggör en enkel och effektiv omställning för smarta städer som bidrar till att accelerera den digitala utvecklingen för Sveriges företag och samhällen. Därmed bidrar Blink Services till Sveriges mål att vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter.

• sensorer

Blink Services AB är ett dotterbolag till Söderbergföretagen. Vi är Sveriges IoT-operatör och tillhandahåller den trådlösa infrastrukturen, LoRaWAN™, för uppkopplade saker. LoRaWAN möjliggör en enkel och effektiv omställning för smarta städer som bidrar till att accelerera den digitala utvecklingen för Sveriges företag och samhällen. Vårt team av doktorander, tekniker och innovatörer har erfarenhet från bland annat Telia Company, Sony Ericsson, Saab och Qamcom Research & Technology AB. Vår målsättning är att skapa säkra, effektiva och hållbara samhällen, här och nu.