Ett kvarts sekel som ledare och innovatör inom hemelektronikbranschen i Sverige: NetOnNet firar 25 år

Nu markerar NetOnNet stolt sitt 25-årsjubileum sedan starten den 10 mars 1999 - en milstolpe som firar företagets eviga strävan att erbjuda hemelektronik till låga priser. Med en nytänkande affärsmodell som började på internet med e-handel har NetOnNet vuxit till att bli en ledande omnikanalaktör i hemelektronikbranschen. Bolaget är känt för att sälja produkter av bra kvalitet direkt från lagerhyllan - en metod som minimerar onödiga omkostnader och tillhandahåller lägre priser för konsumenterna.

- NetOnNet startade sin verksamhet med en vision om att förenkla köpprocessen av hemelektronik och göra den mer kostnadseffektiv för kunden. Efter starten som e-handlare 1999 utökade vi 2001 vår närvaro genom att introducera Lagershoppar, där kunderna, till största del genom självbetjäning, kunde handla till samma låga priser som på nätet. Den här hybridmodellen mellan e-handel och fysiska butiker har sedan dess varit en grundpelare i NetOnNets framgång, säger Josefin Dalum, vd på NetOnNet.

Skärmdump från NetOnNets första sajt 1999.

- 25 år är mycket tid i den här branschen
Genom åren har NetOnNet ständigt anpassat sig efter kundernas behov och teknologiska framsteg. Företaget har hållit fast vid sitt löfte om att erbjuda det senaste inom hemelektronik till priser som alla har råd med. Den görs med ett stort urval av Private Labels – eller egna varumärken – i kombination med välkända premiumvarumärken.

- Med 31 Lagershoppar i Sverige och Norge och en attraktiv e-handelsplattform fortsätter vi vår utvecklingsresa starkare än någonsin och vi blickar med stor tillförsikt fram mot de nästkommande 25 åren. Vi vet bättre än någon annan att 25 år är lång tid i den här branschen, och vi har under de senaste månaderna gjort anpassningar i organisationen – både på NetOnNet och i Komplett Group – för att säkerställa att vi ligger i framkant, säger Josefin Dalum på NetOnNet.

Expansion till Norge
Sedan NetOnNet etablerades 1999 har företaget gjort en extraordinär resa, från att vara en liten utmanare på den svenska marknaden till att bli en ledande aktör inom hemelektronik i Sverige och Norge.

– Varje steg på resan har varit viktigt, från öppnandet av den första Lagershopen i Borås 2001, till expansionen till Norge med e-handel 2006 och 2016 med fysiska Lagershoppar. Varje milstolpe i vår historia speglar vår passion för det vi gör och det som gör NetOnNet unikt, kommenterar Josefin Dalum.

År 2017 lanserades NetOnNets kundklubb Klubbhyllan, som bland annat har utsetts till Årets lojalitetsprogram. 2022 blev ett banbrytande år då NetOnNet blev en del av Komplett Group.

Inte mindre än tre gånger har Google rankat NetOnNet som den bästa omnikanalaktören i Norden och dessutom som en av de bästa i Europa; 2018, 2019 och 2022. Att utmärkelsen inte bara grundar sig på hemelektronikbranschen utan inkluderar alla branscher understryker företagets framgång med att erbjuda en sömlös shoppingupplevelse både online och i fysiska butiker.

– Framgången med Klubbhyllan och i allmänhet ständiga förändringar för att göra kundupplevelsen bättre är bara några av anledningarna till att vi kan fira 25 år idag, säger Josefin Dalum.

NetOnNets första Lagershop (bilden) etablerades på Getängsvägen i Borås år 2001 och var 75 kvm stor.

Jubileumskampanj
För att uppmärksamma den här betydelsefulla milstolpen lanserar NetOnNet med start den 18 mars en jubileumskampanj som understryker företagets målsättning att alltid erbjuda kunderna riktigt låga priser på hemelektronik.

- Det handlar om att tacka våra kunder, men kanske ännu mer om att vårt fortsatt hårda arbete för att behålla deras förtroende även framåt. I 25 år har vi kämpat för att erbjuda våra kunder riktigt låga priser på hemelektronik. Kunderna kommer från den 18 mars, då vårt firande drar igång, att hitta fantastiska jubileumserbjudanden med extra låga lagerpriser på hundratals varor både i Lagershop och online. Vi ser fram emot att fortsätta vår resa tillsammans, med fokus på att leverera en ständigt relevant kundupplevelse, säger Josefin Dalum.

Sedan 1999 säljer NetOnNet hemelektronik från både egna och välkända varumärken direkt från lagerhyllan. Vårt fokus är att förenkla allt vi kan för att erbjuda hemelektronik billigare än andra. Det är mottot för hela NetOnNet och grundar sig i vårt unika självbetjäningskoncept. Kunderna ska välja NetOnNet, inte bara för att vi har låga priser, utan även för att vi gör det enklare, ärligare och med fokus utifrån kunden själv. Det är så vi skapar mervärde och en stark relation med våra kunder. NetOnNet säljer till konsumenter och företag genom e-handel och 31 Lagershoppar i Sverige och Norge. Sedan 2022 är vi del av Komplett Group. Vårt huvudkontor ligger i handelsstaden Borås.