Ny lansering för att stärka svensk edtech

Idag lanseras Swedish Edtech Industry för företag som verkar inom edtech i Sverige, ett område i accelererande tillväxt. NetPort Science Park har deltagit i bildandet av denna branschorganisation som driver frågor för en kvalitativ digitalisering av det svenska utbildningssystemet. Bolag, startups och investerare kraftsamlar och bygger ett nätverk som stärker svensk edtech.

I Sverige är edtech en miljardmarknad som växer och tillväxttakten förväntas bli än högre de närmaste åren. NetPort Science Park har deltagit i bildandet av branschorganisationen som är först med att renodlat fokusera på de bolag som levererar tjänster och produkter kopplade till utbildning, vilket är en stor och bred sektor.

Vi har i tre års tid arbetat aktivt, i nära samarbete med våra medlemmar Cimon och Skolon, med att lokalisera behov samt möjligheter inom edtech eftersom vi har sett en stor utvecklingspotential och framtidsmarknad på området, säger Samuel Henningsson VD på NetPort Science Park.

Digitalt befinner sig utbildningssektorn i början av sin resa och det krävs både ökade kunskaper om digitaliseringens möjligheter att effektivisera och höja utbildningens kvalitet hos beställaren, skolhuvudmännen, precis som att branschen behöver samarbeta i högre grad.

– Teknologi utvecklas i snabb takt och branschens know-how om möjligheter att lösa problem eller utmaningar i utbildningsverksamheten behöver tas tillvara. Det behovet vill vi möta och därför startar vi en branschförening, säger Peter Mattisson, ordförande i styrelsen för Swedish Edtech Industry, VD på CIMON samt medlem i NetPort Science Park.

Edtech står för Educational Technology. Branschen omfattas av en bredd av tjänster och produkter såsom läromedel, provverktyg, lärplattformar, administrativa system, hårdvara, nätverk, kommunikationslösningar och kompetens.

Läs pressmeddelandet från Swedish Edtech Industry här.