Black Friday blir Black Week som blir Black Month

Black Friday blir Black Week som blir Black Month

Försäljningsrekord eller inte vad gäller handeln på Black Friday räknas inte längre. Det handlade ifjol om Black Week eftersom reaperioden dragits ut – och som blir allt mer en Black Month. Hur handelns försäljning blir under årets reaperiod är svårare att någonsin att förutspå.

Förra året fortsatte näthandeln på själva Black Friday att minska som väntat − minus 11,6 procent, enligt betalföretaget Nets statistik*. Black Week ökade dock med totalt 1,4 procent. Fysiska butiker ökade med hela 7,8 procent, men som var starkt påverkat av katastrofåret 2020 på grund av pandemin.

– Många konsumenter har säkert skjutit fram sina inköp till Black Friday, och de har sannolikt gjort ett bra val – erbjudanden lär bli bättre än någonsin med tanke på välfyllda lager hos butikerna. Själva fredagens minskade betydelse lär också fortsätta – här blir det inte något rekord. Och miljötänket får nog i år ta ett kliv åt sidan i dessa ekonomiskt oroliga tider, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets, en del av Nexi.

En påverkande faktor är att handlare har stora lager som behöver säljas ut och därmed i högre utsträckning kommer att medverka i rearacet med stora rabatter. Detta då fraktkrisen gjorde att många fyllde på lagren. Branscher där inköpen sker långt innan själva försäljningsperioden har generellt stora lager. Sannolikt kommer utförsäljningarna således även fortsätta under julhandeln, vilket drar ned lönsamheten för handlarna under en period som normalt innebär fullpris. Konsumenterna kan alltså förvänta sig mer rabatter än någonsin, vilket är särskilt viktigt i tider då plånboken är tunnare. Någon pandemieffekt finns inte heller i år vilket gynnar fysiska butiker.

– Näthandeln har varit starkt drivande för Black Friday i många år, och är fortsatt reaperiodens viktigaste försäljningskanal. Men efter två år med restriktioner där människor nu vill vara ute i livet och shoppa så gynnas den fysiska handeln. För dem som säljer både i butik och på nätet är detta dock mindre viktigt eftersom man säljer ändå, fortsätter Patrik Müller.

Plånbok vinner över miljötänk?
Konsumenterna har de senaste åren – som varit väldigt goda år utöver pandemiåren – blivit mer skeptiska till Black Friday. Detta primärt på grund av opinion kring överkonsumtion och miljötänk. Men en färre andel konsumenter (av dem som inte ämnade att handla under reaperioden) uppgav i år miljömässiga skäl som anledning enligt Svensk Handels undersökning. De klart största anledningarna till att handla under reaperioden är för att man kan göra fynd och spara pengar.

– Summasummarum är ett försäljningsrekord för handlarna i princip omöjligt att förutspå. Personligen tror jag på en knapp ökning för Black Week totalt sett, där e-handeln kanske minskar lite medan den fysiska handeln ökar något, avslutar Patrik Müller.

Patrik.muller@nexigroup.com, 0709-37 04 20