Black Friday kompliceras av coronapandemin

Black Friday kompliceras av coronapandemin

Årets Black Friday är det mest svårförutsägbara någonsin med tanke på alla påverkande faktorer. E-handeln i Sverige har slagit rekord på rekord de senaste åren, men hur blir det under detta coronadominerande år – och hur går det för fysiska butikerna? Betalföretaget Nets försöker reda ut.

– Vi har en krisartad situation i delar av handeln på grund av pandemin, som främst slår mot den fysiska butikshandeln men även vissa delar av e-handeln som exempelvis resor. När vi handlar produkter under pandemin är det dock naturligt att vända sig till e-handeln, vilket i stort kommer gälla för Black Friday, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Handeln under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord – framförallt på nätet – om än med en något stagnerande trend. De två senaste åren har statistik från Nets transaktioner visat att e-handeln ökade med 14 respektive 7 procent, vilket kan jämföras med en ökning på 21 procent för tre år sedan. För fysiska butiker i fjol och för veckan som helhet, dvs Black Week, så ökade omsättningen i fysiska butiker med hela tio procent.

Det finns flera faktorer som bromsar ökningstakten för Black Friday. Corona är en uppenbar anledning i år, men de senaste åren finns även en trender så som en utökning till en Black Week och även viss opinion mot överkonsumtion relaterat till Black Friday.

– Det finns starka faktorer i båda vågskålarna. På ”nytt rekord”-sidan finns en ännu starkare ökande handel på nätet på grund av corona, liksom att svenskarna spenderar julen hemma i Sverige i år. I den andra vågskålen finns faktorer så som att många familjer kan bli tvungna att minska omfattningen av julsammankomsterna i år, en viss opinion mot överkonsumtion liksom att allt fler konsumenter känner sig lurade av de erbjudanden som ges under Black Friday. Många fysiska butiker lider också av isoleringen på grund av corona, fortsätter Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Handlarna har dilemma
Enligt Nets undersökning bland omkring 400 svenska handlare inom både fysisk handel och på nätet, så uppger en klar majoritet (62 %) att de inte planerar vara med på Black Friday i år. Tittar man på enbart de fysiska butikerna är det hela sju av tio som avstår. Och trots de senaste åren med rekord för e-handeln är det fortfarande bara drygt en fjärdedel av webbutikerna som deltar i rabatthelgen. Av anledningarna för att inte vara med uppger flest (42 %) att de inte vill stötta överkonsumtionen kopplad till Black Friday – främst webbutiker med drygt hälften.

– Det är ett dilemma för handlarna. En majoritet av webbutikerna vill inte associeras med överkonsumtion, samtidigt som många vet att det kan vara bra affärsmässigt. De fysiska butikerna har en svår tid på grund av corona och behöver öka försäljningen, medan många konsumenter är tveksamma till att ge sig ut i den fysiska handeln, fortsätter Patrik Müller på Nets.

Fler konsumenter ämnar att handla på Black Friday – och färre är negativa
Enligt en färsk undersökning av Yougov på uppdrag av Nets ämnar något fler konsumenter att handla på Black Friday i år jämfört med ifjol – totalt 65 respektive 63 procent. Sedan 2017 är det en kraftig ökning då 44 procent ämnade att handla. Ökningen sker dock på nätet, där 39 procent ämnar att handla jämfört med 35 procent ifjol. Inte helt oväntat ämnar färre konsumenter att handla i fysiska butiker – 7 jämfört med 10 procent ifjol.

– Black Friday är definitivt väletablerat bland konsumenter numera. Det har ökat varje år, främst på nätet, och är med all sannolikhet här för att stanna. Med det finns också motstridiga känslor hos konsumenterna, en del skyr handelsdagen på grund av trenden mot överkonsumtion och att man känner sig lurade, medan en del uppskattar det för att man kan köpa sådant som man annars inte har råd med, fortsätter Patrik Müller.

Produkterna som svenskarna ämnar att handla i år tycks vara klart påverkat av coronapandemin, och är även i linje med den senaste tidens shoppingmönster om en ”hemmatrend”. Flest konsumenter uppger att de kommer handla heminredning (28 %), följt av julklappar för barn så som leksaker med mera (24 %), och även fysisk media (18 %).

Vad gäller att handla julklappar på Black Friday noteras dock en halvering bland svenskarna som köper samtliga julklappar på readagen, liksom en viss ökning bland dem som inte köper julklappar alls.

Medan en del handlare är tveksamma mot Black Friday på grund av överkonsumtion är det i år snarare en liten ökning mot att det är positivt bland konsumenterna. Att det är negativt för miljön minskar – 44 procent av svenskarna uppger detta jämfört med 49 ifjol. Att man känner sig lurad av handlaren ökar dock kraftigt – 51 jämfört med 42 procent. Av konsumenterna som tycker att det är positivt, så gäller alltjämt att man kan göra fynd, spara pengar och göra flera köp på en gång.

– Vi tror ändå att det blir nytt rekord för handeln på nätet på Black Friday, pandemin har stärkt den trenden rejält. Den fysiska handeln kommer sannolikt backa, smittspridningsläget ser ju inte ljust ut vilket kommer göra det svårt att dra några stora skaror till butiken, avslutar Patrik Müller.

pmull@nets.eu, 0709-37 04 20

På Nets ser vi enklare betallösningar som grunden för utveckling och tillväxt – både inom handeln och samhället. Nets-koncernen har över 4 000 medarbetare i ett antal länder i Europa och inkluderar nu DIBS, tyska Concardis och polska Dotpay/eCard. Vi hjälper hundratusentals företag och handlare samt hundratals finansinstitut att göra det enklare för sina kunder, samtidigt som vi levererar oöverträffad säkerhet och stabilitet. Att skapa en enklare morgondag är det som driver oss.