Black Friday på fredag – blir det nytt e-handelsrekord?

Black Friday på fredag – blir det nytt e-handelsrekord?

På fredag är det Black Friday, handelsdagen då mängder av butiker och webbutiker har stora reor och som är starten på julhandeln. Förra året slog Black Friday igenom på riktigt i Sverige då alla tidigare rekord för e-handeln i Sverige passerades med råge, enligt statistik från DIBS och Prisjakt.nu. Nya rekord spås även i år, och samtidigt ger DIBS e-handelsexpert tips till konsumenterna inför Black Friday.

DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, kommer tillsammans med Prisjakt.nu att undersöka e-handeln i Sverige under årets Black Friday. Handelsdagen har börjat anammas i Europa och så även i Sverige, där DIBS egna data baserat på faktiska transaktioner hos svenska webbutiker visade att volymen ökade med omkring 60 procent jämfört med föregående års Black Friday. Prisjakt.nu såg en ökning om 85 procent i antal klick från Prisjakt ut till e-handlare, och jämfört med en genomsnittlig fredag i november var ökningen 381 procent. 2015 var således året då Black Friday slog igenom i Sverige.

– Svenska webbutiker har nu verkligen anammat Black Friday och försäljning ifjol ökade dramatiskt jämfört med året före. Vi vet att många webbutiker har satsat hårt på att ha riktigt bra erbjudanden och att marknadsföra sig i år och dagen är nu även mer känd bland svenskarna, så något annat än ett nytt rekord kan det nog inte bli, säger Daniel Larsson, ‎SVP DIBS Commercial.

Nytt för i år är att DIBS kommer förutom den totala ökningen (eller minskningen) även undersöka hur handeln ser ut under dagen, exempelvis vilka tider på dygnet där mest och minst handel skedde, vilken minut på dygnet som hade flest transaktioner etc.

Vad är Black Friday?
Black Friday är en "handelsdag" som kommer från USA, då mängder av fysiska butiker liksom webbutiker har rea. Det faktiska datumet ändras från år till år men är alltid fredagen efter Thanksgiving. Datumet för 2016 är 25 november. Tillsammans med Cyber Monday som är tre dagar senare markerar det starten på julhandeln och då många amerikaner men även européer börjar juldekorera och shoppa. Handelsdagen har börjat anammas i Europa och så även i Sverige.

Tips till konsumenterna inför Black Friday
DIBS e-handelsexpert Patrik Müller ger här också några tips till konsumenterna om att handla på nätet under Black Friday:

• Kontrollera priset mot en prisjämförelsesida för att kontrollera att rabatten verkligen är så hög som det ges sken av. Konsumentverket får varje år in anmälningar på företag som fuskar genom att ange ett falskt ordinariepris.
  • Om du handlar hos en okänd butik var försiktig. Kontrollera om butiken är godkänd hos Trygg E-handel eller liknande trygghetsmärkningar.
  • Betala med bankkort eller faktura – då är du skyddad mot butiker som inte skickar någon vara. Även när du betalar med PayPal är du skyddad mot vissa typer av bedrägerier.
  • Betala inte med direktbetalning eller Swish om du är osäker – det är en förskottsbetalning där du har små möjligheter att få tillbaka pengarna vid ett bedrägeri.

Daniel Larsson, SVP DIBS Commercial
daniel.larsson@dibs.se, 0736-40 42 11